Jak pokazują statystyki, co roku wyrzucamy na śmietnik prawie 110 mln zwrotnych butelek po piwie, a przecież butelka zwrotna to najbardziej przyjazne dla środowiska opakowanie, w jakim dostępne jest piwo - może być użyta nawet do 25 razy, a czas jej życia trwa nawet do 5 lat. Dlaczego zatem nie oddajemy ich do sklepu? Jak pokazują badania przeprowadzone na zlecenie Grupy Żywiec największą barierą konsumentów przy oddawaniu butelek jest paragon. Warto przy tym również wiedzieć, że obowiązek przyjęcia butelek i zwrot kaucji to dwie różne rzeczy.
Teoretycznie zwrot butelki powinien być niezwykle prostą sprawą. Idziemy do sklepu, oddajemy butelkę, odbieramy kaucję – zazwyczaj w kwocie od 30 do 50 groszy – i chcąc nie chcąc, przyczyniamy się do dbania o środowisko. Teoretycznie, bo rzeczywistość pokazuje, że jednym z głównych problemów jest wymaganie sprzedawców, aby klienci okazywali paragony potwierdzające zakup piwa w butelkach zwrotnych. Co ciekawe, istotnym powodem, dla którego nie oddajemy butelek jest również to, że dla wielu – o dziwo - kojarzy się to negatywnie, z czymś kłopotliwym, wręcz wstydliwym.
CO O PRZYJĘCIU BUTELEK MÓWIĄ PRZEPISY?
Przepisy ustawy z 13 czerwca 2013 r. o gospodarce opakowaniami i odpadami opakowaniowymi (Dz.U. poz. 888 ze zm.) nie nakładają na przedsiębiorców obowiązku przyjmowania odpadów opakowaniowych po produktach, których nie mają w swojej ofercie. Tym samym sprzedawca może odmówić przyjęcia poszczególnych rodzajów butelek, tłumacząc to tym, że nie posiada ich w sprzedaży. I tak, jest to jak najbardziej zgodne z prawem. Art. 44 stanowi, że przedsiębiorca prowadzący jednostkę handlu detalicznego o powierzchni handlowej powyżej 2000 m2 jest obowiązany prowadzić na własny koszt selektywne zbieranie odpadów opakowaniowych po produktach w opakowaniach, które znajdują się w ofercie handlowej tej jednostki. Tym samym, butelki po produktach występujących w swojej ofercie, obowiązkowo zobowiązane są przyjmować większe sklepy. Tymczasem te mniejsze, zgodnie z art. 42 wspomnianej powyżej ustawy, zobowiązane są jedynie do przekazania informacji m.in. o dostępnym systemie zwrotu, co najmniej przez wywieszenie takiej informacji w miejscu sprzedaży. Zatem w przypadku mniejszych sklepów, to od ich właścicieli zależy, czy będą przyjmowali butelki zwrotne czy też nie.
A KAUCJA?
Inną kwestią jest zwrot pobranej kaucji. Klient, chcąc uzyskać zwrot uprzednio pobranej kaucji powinien wykazać, że do jej pobrania rzeczywiście doszło. Zatem sprzedawca może zażądać dowodu, tj. okazania paragonu, na którym pobranie kaucji zostało odnotowane. W sytuacji pobrania kaucji za opakowanie, sklep zobligowany jest do jej zwrócenia. Da przykładu, Regulamin przyjmowania butelek zwrotnych w marketach Kaufland mówi w §3 „(...) Informacja o tym, czy dany napój sprzedawany jest w kaucjowanej butelce, w tym wysokość pobieranej przez Kaufland kaucji, zamieszczona jest na etykiecie cenowej, znajdującej się przy danym artykule” oraz §4 „W Sklepach odbierane są butelki zwrotne po napojach, przy sprzedaży których Kaufland pobierał kiedykolwiek kaucje. (...) W zamian za oddaną butelkę Klient otrzyma Bon o wartości nominalnej odpowiadającej kwocie kaucji, która pobierana jest przez Kaufland przy sprzedaży napojów w tego rodzaju butelkach zwrotnych.”
Do ostatniej, znaczącej podwyżki ceny kaucji za butelki zwrotne doszło w lutym 2017 roku, kiedy producent takich marek jak Żywiec, Heineken, EB, Warki czy Tatr podniósł cenę kaucji z 0,35 do 0,50 zł. Niedługo później tym śladem poszły inne piwowarskie koncerny: Kampania Piwowarska (Tyskie, Lech, Żubr) i grupa Carlsberg (Okocim, Kasztelan, Harnaś, Piast).
SZKLANA EKOLOGIA
Od 1 sierpnia 2019 do 31 sierpnia 2020 roku Grupa Żywiec prowadzić będzie akcje „Daj butelce drugie Życie” Jej głównym celem jest umożliwienie zwrotu butelek bez konieczności posiadania paragonu, stanowiącego największą barierę dla klientów. Dlatego też, partnerzy akcji zdecydowali się przyjąć butelki zwrotne wybranych marek bez konieczności udowodnienia, że butelki pochodzą z ich sklepu za 0,35 zł. Różnica 0,15 zł pomiędzy pełną wartością kaucji, a sugerowaną ceną za którą sklep odbierze butelki bez paragonu, trafia do sklepu. Stanowi ona zachętę dla sklepu oraz pokrycie kosztów związanych z koniecznością sortowania lub zabezpieczenia dodatkowej powierzchni.
Z kolei Kampania Piwowarska otworzyła 9 sierpnia w Poznaniu pilotażowy punkt, w którym – również bez paragonu - można oddać butelkę zwrotną każdego producenta i otrzymać za nią kaucję od 30 do 50 gr. Za butelki marek należących do Kompanii Piwowarskiej firma zwróci w takim wypadku 50 gr/szt. kaucji, natomiast w przypadku butelek pozostałych producentów – kaucję w wysokości 30 gr/szt.
Według szacunków, gdyby przestać produkować szklane butelki zwrotne, powstałoby rocznie niemal 600 tys. ton dodatkowych odpadów, które huty musiałyby przerabiać, pracując bez przerwy, przez dwa lata. Dziwi zatem, dlaczego to właśnie głównie półlitrowe butelki po piwie są dziś podstawowym opakowaniem, za który pobiera się kaucje. Butelki po winie czy wódce nie są poddawane kaucji, a przecież pijemy niemałe ilości tych trunków. (AB)
Napisz komentarz
Komentarze