(Żarki) Przez kilka miesięcy 30 uczniów ochotników z Zespołu Szkół w Żarkach pod opieką nauczycieli zdobywało wiedzę na temat prowadzenia własnej działalności gospodarczej i szukało odpowiedzi na pytanie, jaka firma ma szansę zaistnieć i rozwijać się w ich gminie. Wszystko to w ramach projektu „Moja firma w mojej gminie”. Wnioski, które uczniowie wyciągnęli z udziału w projekcie, przedstawiono 6 października br. podczas podsumowania akcji.
Jak to się stało, że żarecka szkoła zainteresowała się projektem „Moja firma w mojej gminie”? - Z inicjatywą wystąpiło do nas Regionalne Centrum Informacji Europejskiej, które chciało wzbudzić wśród młodzieży ducha przedsiębiorczości, w związku z tak wysokim bezrobociem panującym w Polsce. Projekt był skierowany przede wszystkim do gmin i miejscowości, gdzie ten wskaźnik jest bardzo wysoki. My oczywiście odpowiedzieliśmy pozytywnie na udział w tym projekcie – odpowiedziała nam nauczycielka ekonomi Małgorzata Skinder, która wraz z Dagmarą Jaskólską i Anną Dzieżą koordynowała projekt.
W ramach akcji odbyły się m.in. szkolenia w Katowicach, zorganizowane przez fundację „Viribus Unitis”. Udział w nich wzięli najpierw liderzy (w przypadku żareckiej szkoły byli to: Łukasz Dynisienko, Adrian Flak i Marlena Szymocha), którzy następnie zdobytą wiedzę przekazali pozostałym uczestnikom projektu. Podczas zajęć w Katowicach mogli dowiedzieć się więcej na temat strategii rozwoju, badań marketingowych, założenia własnej działalności gospodarczej, a także pozyskiwania na ten cel środków unijnych.
Na podstawie wiedzy uzyskanej w trakcie szkoleń uczniowie musieli wybrać spośród własnych propozycji działalności gospodarczej tę, która ma szansę na funkcjonowanie w ich gminie. W tym celu nie tylko kontaktowali się z żareckim magistratem, ale też przeprowadzili sondaż wśród mieszkańców Żarek. Okazało się, że największe zapotrzebowanie w Żarkach jest na firmę świadczącą usługi i serwis komputerowy. Następnie uczniowie z myślą o tej firmie dokonali analizy możliwości jej funkcjonowania w ich gminie.
Jak poskreśla M. Skinder, w odróżnieniu do innych projektów, ten wymagał w dużej mierze zaangażowania uczniów, którzy sami mieli zbierać informację, a następnie je analizować, a także zaprosić gości na podsumowanie projektu (stąd też z prelekcjami wystąpili: Andrzej Sutkowski z AVIVA Comercial Union i Aleksandra Musiał z Młodzieżowego Centrum Kariery).
- Udział w projekcie pozwolił naszym uczniom przeanalizować aktualną sytuację na rynku pracy oraz w swoim środowisku. Dzięki tej akcji młodzież mogła wykazać się inwencją twórczą związaną z przedstawieniem propozycji na prowadzenie własnej firmy. Uczestnictwo w tym projekcie przyczyniło się do pogłębienia wiedzy w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej – powiedziała dyrektor szkoły Mariola Piątek – Piłat, podsumowując projekt. (AK)
Napisz komentarz
Komentarze