Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
piątek, 18 października 2024 07:21
Przeczytaj!
Reklama
Reklama
Reklama

Wyniki sprzedaży elektryków w Polsce jedne z najniższych w Europie. Eksperci widzą jednak duży potencjał

Jak Podaje Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego, pod koniec lipca tego roku po polskich drogach jeździło 70 579 samochodów osobowych i użytkowych o napędzie całkowicie elektrycznym (BEV). Choć aut z zielonymi tablicami przybywa, udział elektryków w sprzedaży nowych pojazdów jest zaledwie kilkuprocentowy. To jeden z najsłabszych wyników w Unii Europejskiej. Jednocześnie producenci aut mówią o jednym z największych potencjałów dla aut z napędem elektrycznym.
Kliknij aby odtworzyć
Podziel się
Oceń

PZPM oraz PSNM (Polskie Stowarzyszenie Nowej Mobilności) monitorują rynek aut elektrycznych, stale uaktylniając Licznik Elektromobilności. Z informacji wynika, że od stycznia do lipca 2024 roku liczba aut z zielonymi tablicami rejestracyjnymi wzrosła o 14 102 sztuki. Ten wynik przekłada się na sześcioprocentowy wzrost wobec analogicznego okresu w zeszłym roku. 

 Polska jest jednym z najbardziej elektrosceptycznych krajów w Unii Europejskiej. Udziały elektryków są niewielkie – nie osiągają często nawet 3 proc. w sprzedaży samochodów nowych. Jednocześnie jest krajem, gdzie jest duży potencjał, by tych samochodów sprzedawać więcej. Przede wszystkim rzecz dotyczy tego, by te samochody były bardziej dostępne, druga kwestia – żeby warunki ich kupowania też były bardziej stabilne, aby nie zmieniały się regularnie w czasie – mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes Stanisław Dojs z Hyundai Motor Poland.

Sprzedaż samochodów elektrycznych rozwija się coraz lepiej. Według danych PZPM oraz PSNM stale rozwija się infrastruktura ładowania takich pojazdów. Na koniec lipca 2024 roku w naszym kraju na 4163 stacjach działały 7563 ogólnodostępne punkty, przy których można uzupełnić energię w autach na prąd. Prawie co trzeci (29 proc.) stanowiły szybkie punkty ładowania prądem stałym. Tylko w lipcu br. uruchomiono 308 nowych. Z nowych danych Powerdot Data Center wynika, że między najbliższymi stacjami ładowania w Polsce średnia odległość wynosi ok. 3,3 km. Przy płynnej jeździe ich pokonanie zajmuje ok. 5 min. Nadal jednak w Polsce jest kilka miejsc ze słabo rozwiniętą infrastrukturą ładowania.

– W miastach czy podróżując głównymi korytarzami drogowymi w Polsce, kłopotu z ładowaniem nie ma. Samochód elektryczny jest bardzo uniwersalny, często właściciele domów jednorodzinnych, a w Polsce aż połowa ludzi mieszka w domach jednorodzinnych, według danych statystycznych, też mogą te samochody w nocy podładować – zwraca uwagę Stanisław Dojs. Gdzie więc trzeba dostrzec największe przeszkody związane ze sprzedażą aut elektrycznych w Polsce? Przedstawiciele branży wskazują na zmieniające się warunki zakupu tych samochodów, konkretnie dopłaty do nich. Taka sytuacja nie ułatwia decyzji o zakupie samochodu elektrycznego i uderza w rynek. 

 Osoby, które planują zakupić samochód, wstrzymują się z decyzją do czasu, aż wyjaśni się, czy będą jakieś dopłaty, czy nie – wyjaśnia PR manager południowokoreańskiego producenta. – Druga sprawa to to, że producenci zaczęli ekspansję samochodów elektrycznych od modeli bardziej zaawansowanych, droższych i większych, więc na rynku brakowało przede wszystkim zelektryfikowanych samochodów małych, aut z segmentu A. Pojawiały się wprawdzie nieliczne modele mniejsze, ale one często miały osiągi wystarczające do carsharingu, ale niewystarczające do komfortowego podróżowania. To były samochody mocno budżetowe, słabsze, wolniejsze, o krótszych zasięgach.

Między innymi dlatego firmy motoryzacyjne szukają złotego środka, czyli takiego samochodu, który będzie w stanie przyciągnąć polskich konsumentów. Wiele wskazuje na to, że w tym przypadku potrzebny jest miejski samochód w atrakcyjnej cenie. 

– Koncerny motoryzacyjne muszą „zasypać” te luki ofertowe, czyli zaoferować samochody elektryczne w tych formatach, które są najbardziej pożądane, a więc także w zakresie samochodów tańszych. Jednak same koncerny nic nie wskórają bez strony rządowej, państwowej, bo poza całą edukacją samochodową auta elektryczne mają się ludziom po prostu opłacać – twierdzi Stanisław Dojs. Zgodnie z zapowiedziami NFOŚiGW i Ministerstwa Klimatu i Środowiska prawdopodobnie od stycznia 2025 roku zostanie wznowiony nabór w programie Mój elektryk. Poprzedni nabór został wstrzymany od 1 września ze względu na wyczerpanie puli środków na ten cel. Jak podkreśla ekspert, korzystne dla kupujących otoczenie to nie tylko programy dopłat, ale także stabilne ceny energii.

 Jak każda firma dążymy do wzrostu sprzedaży. Chcielibyśmy, aby sprzedaż elektryków z liczb trzycyfrowych przyszła na czterocyfrowe. Mam nadzieję, że zamykając ten rok, pobijemy rekord sprzedaży samochodów elektrycznych i jeszcze większy w kolejnym  – podkreśla Stanisław Dojs.

Koncern pracuje także nad innym ekologicznym napędem – wodorem. Zdaniem eksperta nie jest to jednak technologia, która szybko się pojawi na szeroką skalę na polskich drogach.

– Bezemisyjny transport nie oznacza tylko samochodów lekkich, ale także samochody ciężkie i wszystkie doświadczenia, które zdobywamy na modelu Nexo, w przyszłości będą także procentowały, ponieważ zakładamy też wiele partnerstw strategicznych, czy z firmą Iveco, czy ostatnio ze Škodą. To jest pewien kierunek, o którym jeszcze usłyszymy. Wodór to nie jest segment, który zobaczymy na ulicach jutro, pojutrze, ale to jest technologia, która ma szansę realnie zwiększyć zasięgi samochodów, szczególnie tych podróżujących na dużych dystansach – mówi PR manager Hyundai Motor Poland.


Napisz komentarz
Komentarze
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
KOMENTARZE
Autor komentarza: nie dla smoguTreść komentarza: Została przyjęta nowa dyrektywa, która wprowadza surowsze przepisy dotyczące standardów jakości powietrza. Zmiany wchodzą od 2026r. czyli tuż tuż!!! Nowe normy są dostosowane do zaleceń Światowej Organizacji Zdrowia i zakładają obniżenie dopuszczalnych wartości takich zanieczyszczeń powietrza, jak m.in. pył zawieszony PM10 i PM2,5, dwutlenek siarki dwutlenek azotu. Przepisy BĘDĄ UMOŻLIWIAĆ również m.in. OBYWATELOM DOCHODZENIE ODSZKODOWAŃ za uszczerbek na zdrowiu. źr. consilum.europa.orgData dodania komentarza: 17.10.2024, 11:18Źródło komentarza: MYSZKÓW. WIEMY KIEDY ZOSTANIE OTWARTA TĘŻNIA NA DOTYKU JURY. ZOBACZ ZDJĘCIA Z BUDOWYAutor komentarza: KierowcaTreść komentarza: Ja nie chcę zginąć na drodze przez takich ludzi😡Data dodania komentarza: 14.10.2024, 19:38Źródło komentarza: SZALENIEC NA DRODZE. PRZEKROCZYŁ DOPUSZCZALNĄ PRĘDKOŚĆ O 114 KILOMETRÓWAutor komentarza: RoberTreść komentarza: Do tego te rowy przy drodze na Koziegłowy już głębszych się nie dało. Kto to wymyśla😡Data dodania komentarza: 14.10.2024, 19:33Źródło komentarza: ALEJA WOLNOŚCI. ZAPOMNIANO, ŻE WOKÓŁ ULICY JEST MIASTO?Autor komentarza: Nie dla kopciuchówTreść komentarza: Są dotacje do fotowoltaiki https://czystepowietrze.gov.pl/ Wyjdzie to taniej niż leczenie u onkologa, kardiologa, pulmologa itd…Data dodania komentarza: 14.10.2024, 19:28Źródło komentarza: MYSZKÓW. WIEMY KIEDY ZOSTANIE OTWARTA TĘŻNIA NA DOTYKU JURY. ZOBACZ ZDJĘCIA Z BUDOWYAutor komentarza: wojtekTreść komentarza: A teraz jak obecny rząd nie zadbał o obniżkę cen gazu i prądu to musimy wrócić do opalania domów węglem.Data dodania komentarza: 14.10.2024, 17:21Źródło komentarza: MYSZKÓW. WIEMY KIEDY ZOSTANIE OTWARTA TĘŻNIA NA DOTYKU JURY. ZOBACZ ZDJĘCIA Z BUDOWYAutor komentarza: betonozaTreść komentarza: Przy remontach ulic chodzi o to aby wszystkim ułatwiać życie. Więc wyniesienie tej ulicy tak wysoko nikomu nie służy a już na pewno nie służy osobą na wózkach inwalidzkich, czy starszym jak to napisano w artykule. Aleja Wolności po wycięciu drzew będzie się latem nagrzewać do 50 stopni C. Czyli będzie podgrzewać otoczenie również. Panie Kołodziejczyk jest pan twórcą BETONOZY WSTYD. W dzisiejszych czasach każde drzewo jest na wagę złota. Ale wy w PIS tego nie rozumiecie. Myśli Pan, że wystarczy zrobić remont ulicy i my mieszkańcy mamy się cieszyć a Pan będzie się ustawiał do zdjęcia. To już nie komuna my chcemy racjonalnego myślenia. Ps. Czyli jeżeli za jakiś czas będzie remont tej ulicy to ona znowu urośnie?Data dodania komentarza: 14.10.2024, 11:41Źródło komentarza: ALEJA WOLNOŚCI. ZAPOMNIANO, ŻE WOKÓŁ ULICY JEST MIASTO?
Reklama
Reklama
Reklama