Sklep internetowy- pomysł na biznes
Chcąc założyć sklep internetowy, warto mieć pomysł na jego promocję i działanie. Największym zainteresowaniem cieszą się dziś sklepy oferujące odzież (w tym także dodatki i akcesoria), obuwie, kosmetyki i perfumy, filmy, książki, płyty, oraz bilety do kina/teatru. Rośnie także zainteresowanie sklepami oferującymi produkty związane ze zdrowym stylem życia oraz akcesoriami dla zwierząt. Otworzenie sklepu internetowego w tych branżach to szansa na zarobienie dużych pieniędzy, ale także ryzyko bardzo dużej konkurencji. Trzeba wyróżniać się czymś i w ten sposób przyciągać klientów. Bardzo ważna jest profesjonalna obsługa, szybkie realizowanie zamówień, a także piękne ich pakowanie, czy dodanie do zamówienia drobnego upominku (może to być np. krówka czy cukierek z logo sklepu).
Coraz więcej osób chcących założyć własny sklep, szuka branż, w których konkurencja jest mniejsza. Zaletą niszowych biznesów jest to, że na start potrzebują one mniejszego kapitału, a jednocześnie potrafią wygenerować zdecydowanie większe zyski, niż sklepy sprzedające przedmioty poszukiwane przez szerokie grono odbiorców.
Jeśli potrzebujesz pomocy w rejestracji firmy, sprawdź https://www.ifirma.pl/rejestracja-firmy
Oprogramowanie dla sklepu internetowego
Bardzo dobrą wiadomością jest, że aby założyć własny sklep internetowy, nie potrzebujesz programisty, czy wielkiego zaplecza serwerowego. Świetnym rozwiązaniem są platformy e-commerce, oferujące sklepy "w chmurze", czyli gotowe, łatwe w obsłudze oprogramowanie, dzięki któremu możesz zarządzać sklepem internetowym, korzystając ze zwykłej przeglądarki internetowej. Aby dodać nowy przedmiot do sklepu, wystarczy kilka kliknięć w panelu administracyjnym i gotowe! Platformy oferujące takie rozwiązanie różnią się cenami czy dostępnymi funkcjami. Niektóre z nich są bezpłatne, jednak oferują bardzo ograniczone możliwości. Opłaty miesięczne za prowadzenie sklepu "w chmurze" to około 50- 100 złotych miesięcznie.
Sklep założony na takiej platformie ma zwykle adres “www.NazwaTwojegoSklepu.NazwaPlatformy.com”, dlatego warto zdecydować się na wykupienie własnej domeny. Jej koszt to około 50 złotych rocznie.
Produkty do sklepu internetowego
Koszt zakupu asortymentu to bardzo indywidualna sprawa, uzależniona w dużym stopniu od tego, co planujesz sprzedawać i jak duży wybór przedmiotów planujesz oferować w swoim sklepie. Może to być 100 złotych, a może 10 000 złotych lub więcej.
Ważne jest natomiast, aby początkowo nie robić dużych zapasów. Lepiej postawić na różne produkty i kupić 1-2 sztuki, aby sprawdzić, jakie będzie zainteresowanie klientów. Niezwykle ważne są aktualnie dobre zdjęcia produktów. Dlatego konieczne może być zamówienie u fotografa profesjonalnych zdjęć produktowych lub sesji zdjęciowej z modelem, lub modelką, w zależności od tego, jakie produkty ma oferować sklep.
Przechowywanie zapasów w magazynie czy dropshipping?
Na początku działalności wiele osób prowadzących sklepy internetowe, decyduje się na magazynowanie towaru u siebie w domu. Z czasem konieczne może okazać się wynajęcie magazynu. Koszt wynajmu uzależniony jest od jego wielkości i lokalizacji, ale zazwyczaj będą to kwoty powyżej 1000 złotych miesięcznie.
Niektórzy przedsiębiorcy wybierają dropshipping. To model sprzedaży, w którym produkt jest wysyłany do klienta prosto z hurtowni. Oznacza to, że klient zamawia towar w sklepie internetowym, a sklep zamawia towar w hurtowni z wysyłką na adres klienta. Pozwala to uniknąć kosztów związanych z magazynowaniem towaru. Finalnie sklep płaci hurtowni jedynie za sprzedany towar i nie posiada własnych zapasów.
Kasa fiskalna – kiedy jest konieczna?
Kasa fiskalna kosztuje około 1200-2000 złotych, jednak nie każda sprzedaż jest objęta obowiązkiem ewidencjonowania jej na kasie fiskalnej. Kasy fiskalnej nie wymaga się od przedsiębiorców, którzy:
- dokonują sprzedaży na rzecz firm, instytucji i innych placówek prowadzących działalności gospodarcze, którym wystawiają fakturę sprzedaży
- osiągają obrót ze sprzedaży mniejszy niż 20 000 zł/rok, na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych (liczony proporcjonalnie od dnia pierwszej sprzedaży),
- prowadzą sprzedaż wysyłkową przez internet i otrzymują zapłatę w formie bezgotówkowej, bezpośrednio na konto bankowe
Jest jednak grupa sklepów internetowych, od których wymaga się posiadania kasy fiskalnej i rejestrowania na niej sprzedaży, już od pierwszej sprzedaży detalicznej. Są to sklepy sprzedające płyty CD albo niektóre rodzaje biżuterii.
Profesjonalną pomoc z księgowością uzyskasz przez ifirma: https://www.ifirma.pl/ksiegowosc-dla-sklepow-online-i-branzy-e-commerce
Regulamin sklepu internetowego
Każdy sklep internetowy obowiązkowo musi mieć regulamin. Jest to ważne ze względu na rzetelny wizerunek firmy, ale także ze względu na regulacje prawne. Trzeba o niego zadbać, ponieważ brak regulaminu może być traktowany jako naruszanie interesów konsumentów, za co zgodnie z obowiązującymi w Polsce przepisami, przedsiębiorca może być ukarany karą pieniężną.
Przygotowanie regulaminu można zamówić u prawnika, koszt takiej usługi to około 200-500 złotych.
Jak założyć sklep internetowy: zarejestrowanie firmy
Aby założyć i prowadzić sklep internetowy należy założyć działalność gospodarczą. Jej zarejestrowanie jest bezpłatne, ale wiąże się z obowiązkiem odprowadzania comiesięcznych składek ZUS. Przez pierwsze 24 miesiące niektórzy przedsiębiorcy mogą skorzystać z tzw. „małego ZUS-u”. Wymagane jest także prowadzenie księgowości, co można zlecić firmie zewnętrznej.
Przykładowe koszty założenia sklepu internetowego
Na koniec sprawdźmy, jaki może być najmniejszy koszy założenia sklepu internetowego?
Jeśli chcemy prowadzić sklep internetowy samodzielnie, bez zatrudniania pracownika, ze swojego domu, nie będziemy ponosić kosztów wynajęcia lokalu i zatrudnienia dodatkowej osoby, co wiązałoby się z odprowadzaniem za nią składek ZUS. Oprócz tego poniesiemy koszty:
- zakup kasy fiskalnej- około 1500 złotych
- zamówienia minimalnej ilości towaru- około 300 złotych
- założenia sklepu internetowego na platformie e-commerce- około 100 złotych
- zamówienie regulaminu u prawnika- około 200 złotych
- koszt księgowości, np. online- około 50 złotych (w ifirma.pl koszt prowadzenia księgowości to 49 złotych miesięcznie)
- mały ZUS- około 650 złotych
- wykonanie zdjęć produktów u fotografa- około 500 złotych
Razem daje to około 3300 złotych. Warto doliczyć do tej kwoty środki na reklamę sklepu.
Planując założenie sklepu internetowego, warto mieć około 5000-10000 złotych na start. Są to nadal mniejsze opłaty, niż w przypadku sklepu stacjonarnego, który musi dodatkowo ładnie wyglądać, a jego półki nie mogą być puste.
Zanim założysz sklep, warto sprawdzić np. na OLX lub Allegro, czy jest zainteresowanie produktami, które chcesz sprzedawać. Możesz na próbę wystawić kilka przedmiotów i zobaczyć, jakie będzie zainteresowanie.
Nie warto na start się zrażać, ale trzeba dobrze przemyśleć to, w jaki sposób będzie działał sklep i jak najlepiej go rozreklamować. Najlepiej zorganizowane biznesy zaczynają zarabiać już po 3-6 miesiącach działalności.
Napisz komentarz
Komentarze