PLACÓWKI POMOCY SPOŁECZNEJ O SWOICH POTRZEBACH
Radni przyjęli sprawozdanie z działalności jednostek organizacyjnych powiatu zawierciańskiego działających w sferze pomocy społecznej w 2020 roku wraz z wykazem ich potrzeb na 2021 rok. Swoje sprawozdanie przedłożyły: Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie, Dom Pomocy Społecznej oraz Centrum Administracyjne Placówek Opiekuńczo-Wychowawczych. I tak, PCPR jako swą potrzebę wymienia dostosowanie budynku dla osób niepełnosprawnych i z ograniczeniami; Centrum Administracyjne postuluje o remont wymiennikowni (pomieszczenia, w którym występuje wymiana ciepła), której ewentualna awaria w sezonie zimowym może spowodować wyłączenie z użytkowania II Liceum Ogólnokształcącego, PCPR-u, oraz placówek opiekuńczo-wychowawczych: „Tęczy” i „Familii”, oraz poprawę warunków w Ośrodku Pomocy Dziecku i Rodzinie w Górze Włodowskiej. Uchwała została przyjęta jednomyślnie „za”.
ZMIANY W BUDŻECIE: Więcej pieniędzy na oświatę
Także jednogłośnie przyjęta została uchwała tycząca się zmian w budżecie powiatu na rok 2021. W związku z tą uchwałą, ale także w związku z uchwałami Zarządu, zmieniły się wartości pieniężne przyjęte w Wieloletniej Prognozie Finansowej. Zwiększone o kwotę 702 607 złotych zostały dochody bieżące, oraz, o kwotę 2.891783 zł wydatki. Zmian dokonano w działach: Oświata i Wychowanie, Pomoc Społeczna, Transport i Łączność, Rodzina oraz Gospodarka Komunalna i Ochrona Środowiska. Co istotne: Blisko o 3 miliony zł zostały zwiększone wydatki na Oświatę i Wychowanie, między innymi w związku z programem Erasmus+ oraz programem Power, a także projektem pod nazwą „Jurajscy zawodowcy”. Pieniądze mają „trafić”, między innymi, do ZS im. X.Dunikowskiego, ZS im. H.Kołłątaja, ZS im. R. Gostkowkskiego w Łazach, ZSiP im. Marii Grzegorzewskiej oraz II LO im. H. Malczewskiej.
Dokonano też zmian w źródle finansowania zadania „Modernizacja chodników i nawierzchni drogowych”, ponieważ wprowadzono środki z Rządowego Funduszu Inwestycji Lokalnych, które pozostały na koncie powiatu w roku ubiegłym w wysokości 157.464 zł.
SZPITAL POWIATOWY Z NOWĄ JEDNOSTKĄ: MEDYCZNYM LABORATORIUM DIAGNOSTYCZNYM Z SEROLOGIĄ I BANKIEM KRWI
Następnie podjęto szereg uchwał w sprawie wprowadzenia zmian do statutu Szpitala Powiatowego w Zawierciu. Proponowane zmiany, wprowadzane na wniosek dyrektora szpitala, dotyczą: Wyodrębnienia Medycznego Laboratorium Diagnostycznego z Serologią i Bankiem Krwi jako jednostki organizacyjnej szpitala, która ma funkcjonować w dwóch lokalizacjach – przy ul. Powstańców Śląskich 8 i przy ul. Miodowej 14; zmniejszenia - w związku z przebudową oddziałów - liczby łóżek na oddziale położniczo-ginekologicznym, oddziale chorób wewnętrznych, i na oddziale noworodkowym; zmian o charakterze porządkowym w Poradni Chirurgii Ogólnej przy ul. Miodowej, i uaktualnienia danych w zakresie nazewnictwa szkół, w których funkcjonują gabinety profilaktyki zdrowotnej i pomocy przedlekarskiej w ramach Poradni Medycyny Szkolnej.
Inną uchwałą przyjętą podczas obrad sesji, była uchwała, która dotyczyła sprawozdania z wykonania planu finansowego Szpitala Powiatowego za rok 2020. Zawiera ono dane odnoszące się do planu finansowego i inwestycyjnego. Wynika z niego, że – wg stanu na dzień 31 grudnia 2020 roku – wynik finansowy placówki wykazuje zysk w wysokości 2.529.665 zł. Uchwała została przyjęta 17 głosami „za”, jedna osoba wstrzymała się od głosu.
Jeszcze inna uchwała, tyczyła się z kolei ustalenia zadań i wysokości środków Państwowego Funduszy Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych w roku 2021. I tak, kwota limitu przyznana powiatowi zawierciańskiemu wynosi 3.245.159 zł. Na zadania z zakresu rehabilitacji zawodowej przeznaczone ma zostać 162.800 zł, a na zadania z zakresu rehabilitacji społecznej 3.082.359 zł, w tym wydzielone przez PFRON środki na działalność bieżącą warsztatów terapii zajęciowej (1.518.720 zł). W ramach rehabilitacji społecznej najwięcej środków przeznacza się na dofinansowanie zaopatrzenia w przedmioty ortopedyczne i środki pomocnicze oraz uczestnictwo w turnusach rehabilitacyjnych. Uchwała została przyjęta przy 18 głosach „za”.
TRZY SKARGI: w tym 1 na starostę
Nadto rada podjęła 3 „uchwały-skargi”. Pierwsza ze skarg została złożona na starostę. Podnoszone w niej zarzuty, dotyczyły nieprzekazania informacji skarżącemu o sposobie rozpatrzenia wniosku z dnia 9 listopada 2020 roku, oraz niewykonania prawidłowej naprawy nawierzchni na ulicy Królowej Jadwigi w Zawierciu, na wskazanym przez skarżącego odcinku. Komisja Skarg, Wniosków i Petycji jednogłośnie uznała bezzasadność skargi w części dotyczącej niewykonania nawierzchni, bo „prace zostały wykonane w sposób prawidłowy”. Odnosząc się do zarzutu o brak odpowiedzi na pismo z 9 listopada, także jednogłośnie, Komisja stwierdziła wszakże zasadność zarzutu. W zgodzie z opinią Komisji uchwała została przyjęta jednomyślnie.
Podobnie stało się z kolejną „uchwała/skargą” (złożoną przez Prezesa Zarządu Stowarzyszenia Centrum Cyfrowego Wsparcia Edukacji) – na Dyrektora Zespołu Szkół Ogólnokształcących w Zawierciu, a która dotyczyła nieudostępnienia elektrycznej skrzynki podawczej na platformie ePUAP. Komisja Skarg, Wniosków i Petycji uznała, że skarga jest bezzasadna, albowiem ustalono, iż szkoła posiada wspomnianą skrzynkę, od dnia 5 kwietnia 2019 roku.
Ostatnia skarga została złożona na dyrektora Centrum Kształcenia Zawodowego i Ustawicznego w Zawierciu. I ona tyczyła się nieposiadania elektronicznej skrzynki. Także tę skargę Komisja Skarg… uznała za bezzasadną. Zgodnie z jej inwestygacją sytuacja wygląda jednak inaczej niż w przypadku Zespołu Szkół, bo chociaż placówka wystąpiła o aktywowanie skrzynki (w dniu 22 lutego 2021 roku), wniosek nie został jeszcze zrealizowany. Jak czytamy jednak w uzasadnieniu Komisji: „z przyczyn niezależnych od dyrekcji placówki”. (Uchwała została zaakceptowana jednogłośnie.)
Szykuje się przebudowa skrzyżowania przy ulicy Mrzygłodzkiej, Włodowskiej i 11 Listopada, i Szkolnej
Ostatnią przyjętą (jednomyślnie „za”) przez radę uchwałą, była uchwała w sprawie przekazania gminie Zawiercie zarządzania drogami powiatowymi, tj. pełnienia funkcji inwestora w zakresie zadania przebudowy skrzyżowania ul. 11 Listopada, ul. Mrzygłodzkiej i ul. Włodowskiej oraz ul. Szkolnej wraz z przebudową i doświetleniem przejść dla pieszych. Uchwała została stworzona, gdyż zgodnie z warunkami ubiegania się o dofinansowanie wspomnianych dróg, wniosek może zgłosić jeden z ustawowych ICH zarządców, i konieczne jest zawarcie porozumienia między zarządcami dróg, tak aby zarządca drogi niższej kategorii mógł pełnić rolę inwestora.
Interpelacja radnej Laskowskiej w sprawie drogi w Kidowie
Ponadto radna Barbara Laskowska złożyła interpelację w sprawie modernizacji drogi w Kidowie: ulicy Szkolnej, od budynku szkoły w stronę domów. „Nawierzchnia drogi jest zużyta, z licznymi ubytkami i pęknięciami. Latem przejazd jest utrudniony ze względu na wzbijające się tumany kurzu, a gdy pada deszcz, teren robi się podmokły i błotnisty” – można przeczytać w interpelacji.
Sebastian Michalak
Napisz komentarz
Komentarze