(Cynków) 32 nauczycieli i uczniów ze szkół z Portugalii, Turcji, Bułgarii, Węgier i Rumunii gościło w tym tygodniu w naszym powiecie. W ramach programu Comenius gości z zagranicy gościła Szkoła Podstawowa w Cynkowie, która realizuje projekt „Śmiej się i myśl poprzez międzykulturowe anegdoty”.
W ramach projektu uczniowie poznają wzajemnie swoją kulturę, zwyczaje i tradycje poprzez prezentowanie w czasie wspólnych spotkań anegdot i bajek z morałem ze swoich krajów. Końcowym efektem realizowanego programu będzie zbiór wspomnianych baśni i opowieści, z ilustracjami wykonanymi przez uczniów ze wszystkich szkół partnerskich. W Cynkowie gości z zagranicy powitano iście po staropolsku, chlebem i solą a następnie krakowiakiem i polonezem. Podczas pobytu w Polsce mieli okazję podziwiać prezentowany w koziegłowskim domu kultury haftowany obraz – replikę „Bitwy pod Grunwaldem” Jana Matejki. Przy okazji spotkali się z pomysłodawcami „haftowanej bitwy” Janiną Panek i Adamem Pankiem z Działoszyna oraz rycerzami z 42 drużyny Krystyna z Koziegłów, którzy byli inicjatorami wystawienia obrazu w Koziegłowach. Tę nietypową scenerię uczniowie ze szkół realizujących projekt wykorzystali do prezentacji anegdot i bajek ze swoich krajów. Bułgarscy przyjaciele przedstawili anegdotę opowiadającą o tym jak ważna jest w życiu każdego człowieka ciężka praca. Węgierscy uczniowie pokazali mądrość niepozornego człowieka, Portugalia pomagała zrozumieć, że oszustwo nie popłaca a rumuńscy goście zaprezentowali parodię bajki „Mrówka i świerszcz”. Uczniowie z Turcji udowodnili, że bycie mądrym nie oznacza posiadania odpowiedzi na każde pytanie. Polscy uczniowie zademonstrowali z kolei jak wiele można zdziałać wspólnymi siłami. Najmłodsze pokolenie Zespołu Pieśni i Tańca w Koziegłowach zaprezentowało gościom ludowe tańce śląskie a gospodarze, czyli uczniowie z Cynkowa „Taniec z ciupagami”. Realizatorzy projektu poprzez anegdoty uczą się bardzo cennych życiowych mądrości. Te na zakończenie spotkania wypisano na balonach i wypuszczono w niebo, przekazując je symbolicznie całemu światu.
Podczas tygodniowego pobytu w Polsce znaleziono czas na wycieczki do Krakowa i Wieliczki, na Jasną Górę oraz do Warszawy, gdzie odwiedzono m.in. Muzeum Powstania Warszawskiego. Tygodniową wizytę zakończą dziś zajęcia artystyczne i warsztaty rękodzieła ludowego z wiór osikowych. W projekcie uczestniczy w sumie siedem szkół, do Cynkowa nie udało się jednak dotrzeć partnerom ze szkoły w Wielkiej Brytanii.
Robert Bączyński
Napisz komentarz
Komentarze