(Myszków) Każde dziecko jest zdolne, a rolą dorosłych jest te zdolności dostrzec, rozwijać i wspierać. Tak w skrócie można scharakteryzować założenia programu, który swym „zasięgiem” objął najmłodszych uczniów szkół podstawowych. „Pierwsze uczniowskie doświadczenia drogą do wiedzy” to, można powiedzieć, pilotażowy projekt, którym Ministerstwo Edukacji objęło sześć województw, w tym Śląskie. Skorzystały z niego także szkoły z naszego powiatu, które uczestnicząc w programie, mogły zdobyć pomoce naukowe i edukacyjne, warte nawet 8 tys. zł.
Wśród tych ostatnich były np. gry dydaktyczne, elementy teatrzyków kukiełkowych, zestawy instrumentów muzycznych, a nawet mini - laboratoria z mikroskopami. Pod koniec ubiegłego roku szkoły zakończyły pierwszy etap programu. Mogą go kontynuować, bo trwać będzie jeszcze do grudnia 2011 roku. Bez względu na to, czy dalej będzie w szkołach wdrażany, uzyskane pomoce dydaktyczne już w placówkach pozostaną.
-Projekt „Pierwsze uczniowskie doświadczenia drogą do wiedzy” był odpowiedzią na konkurs ogłoszony wiosną 2008 roku przez MEN. Jego koncepcja jest oparta na założeniu, że każde dziecko jest zdolne, a rolą dorosłych jest te zdolności dostrzec, rozwijać i wspierać. Głównym celem projektu jest wdrożenie elastycznego modelu edukacji, dostosowanego do indywidualnych potrzeb i możliwości uczniów z wykorzystaniem nowatorskich metod i treści kształcenia – tłumaczy Danuta Kocot, wychowawczyni w Szkole Podstawowej nr 5, której (jeszcze wtedy) „pierwszaki” wzięły udział w projekcie.
MYSZKÓW POSTAWIŁ NA TEATR
A dokładnie na przedstawienia teatralne. To właśnie w nich - zdaniem wychowawców pierwszaków - dzieci realizują się najbardziej i prezentują, często ukryte, drzemiące w nich talenty i zdolności. Przy okazji mają w tym wielką frajdę i łatwiej wejść im w szkolną rzeczywistość.
Zajęcia podsumowujące I etap projektu w Szkole Podstawowej nr 5 zorganizowano pod hasłem „Boże Narodzenie w domu Kopciuszka”. Wykorzystano w nim pomoce naukowe uzyskane dzięki środkom z EFS (m.in. chusty animacyjne, maskotki czy układanki edukacyjne). Podczas zajęć dzieci podzielone na pięć zespołów przygotowywały stół wigilijny, wykonywały świąteczne stroiki, projektowały z klocków ozdoby choinkowe, ubierały choinkę oraz przygotowywały kartki świąteczne ze zredagowanymi przez siebie życzeniami. Najważniejszym elementem zajęć było jednak przedstawienie, w którym wystąpili mali aktorzy, gromko oklaskiwani przez zaproszonych na podsumowanie projektu rodziców.
KOPCIUSZEK TEŻ W „TRÓJCE”
Rozśpiewane przedstawienie „Kopciuszka” zakończyło I etap „Pierwszaków” także w Szkole Podstawowej nr 3 w Myszkowie. Mały musical w wykonaniu swych młodszych kolegów oglądali uczniowie starszych klas oraz liczne grono bliskich występujących dzieci. Po spektaklu zorganizowano dla wszystkich uczniów konkurs zagadek poświęconych przedstawieniu. Zwycięzców nagradzano słodyczami.
POŻEGNALI JESIEŃ, PRZYWITALI ZIMĘ
Projekt „Pierwszaki” podsumowano także w Szkole Podstawowej nr 4 przy ulicy Jedwabnej w Myszkowie. W otwartych zajęciach uczestniczyła m.in. dyrektor szkoły Dorota Kot oraz rodzice dzieci uczestniczących w programie. - Uczniowie zaprezentowali swoje umiejętności, wiadomości zdobyte nie tylko podczas zajęć w szkole, ale również podczas licznych wycieczek edukacyjnych np. do Filharmonii w Częstochowie czy do Teatru Dzieci Zagłębia w Będzinie. Podczas prezentacji pożegnali Panią Jesień, powitali zaś Panią Zimę. Zaprezentowali swoje umiejętności aktorskie i muzyczne. Zaprezentowali je śpiewem, grą na instrumentach oraz wykazując się znajomością utworów muzyki poważnej- mówi wychowawczyni dzieci Violetta Wójcik – Lewandowska. Dzieci wraz z nauczycielką przygotowały scenografię do spektaklu, opracowały układy zabaw muzyczno-ruchowych, stworzyły także galerię prac plastycznych, jakie powstały „z wyobraźni”, podczas słuchania muzyki poważnej. Zajęcia zakończono wręczeniem dzieciom maskotek.
Robert Bączyński
Napisz komentarz
Komentarze