Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
czwartek, 19 września 2024 04:05
Przeczytaj!
Reklama
Reklama

Testujemy elektrycznego Fiata 500e

Tym razem na kilka dni zawitał do naszej redakcji Fiat 500e. Okazją do testu był konieczny już pierwszy przegląd Fiata 600e, jaki służy nam od kwietnia. Tak, elektryczna „sześćsetka” przejechała już 13 tys. km. Dla ciekawości Czytelników dodamy, że to już drugi 100% elektryk w redakcji (pierwszym był Peugeot e208), więc zbieramy doświadczenia z jazdy elektrykami już 2,5 roku, nie licząc okazjonalnych testów „w międzyczasie”. Fiat 600e użytkujemy w najmie na 24 miesiące, z limitem 60 tys. km. Za przeglądy płaci Leasys, firma Fiata zajmująca się finansowaniem w tym leasingiem i wynajmem samochodów koncernu.
Podziel się
Oceń

Ale wracamy do „Piećsetki” która zawitała do nas na kilka dni. Fiat 500 najpierw w wersjach spalinowych, szybko zyskał miano kultowego auta miejskiego. Lubiany przez kobiety, cieszy też mężczyzn, nie tylko w szalonej wersji Abarth. Najnowsza generacja Fiata 500 jest produkowana tylko w wersji 100% elektrycznej, ale pogłoski mówią, że ma się to zmienić, ze względu na fakt, że nie tylko Fiata dosięgła stagnacja sprzedaży 100% elektryków.

Stellantis, czyli koncern skupiający marki Fiat, Alfa Romeo, Jeep, Citroen, Peugeot, Chrysler, Dodge,  Lancia, Maserati, DS Automobiles, RAM, Abarth, Opel, Vauxhall ogłosił, że chwilowo wstrzymuje produkcję Fiata 500e w zakładach Mirafiori we Włoszech na 4 tygodnie. Powód, to właśnie mniejsze zamówienia na elektrycznego, najmniejszego Fiata.

Fiat 500e właśnie zawitał do nas, udostępniony przez Firmę Tandem+ o której zawsze z chęcią przypominamy, że jej rodowód jest w Myszkowie. Typowo miejski samochód, niektórzy powiedzą, że „samochodzik” da się lubić od pierwszej chwili. To taki samochód który od pierwszej chwili cieszy kierowcę. Co ciekawe, gdy pasażer z tyłu nie jest przesadnie wysoki, tak do 170 cm, miejsca na nogi i głowę ma wystarczającą ilość. A sądziliśmy, że to samochód dla dwóch osób.

Jeżeli „pięćsetka” to samochód typowo miejski, i w tych warunkach daje frajdę z jazdy, to 500e daje jej od razu 150%. Tak jest właściwie z każdą odmianą elektryczną wersji spalinowej. Różnica w tym, że Fiat 500e został zaprojektowany od razu jako pojazd o napędzie elektrycznym. Obecna generacja deklaruje 320 km zasięgu, ale około 260 można uznać za pewnik. Powyżej 130 km staje się nieco za głośna, ale to w końcu mały samochód. Ale stabilność jazdy mimo dużej prędkości pozostaje niezachwiana.

Nasza testowa 500e była dobrze wyposażona, nawet w tylną kamerę. Moc elektryka zawsze dodaje banana na twarz, a małe gabaryty przy szeroko rozstawionych i rozsuniętych kołach dają poczucie pewności na drodze.

Fiat 500e w naszym teście. Pojazd użyczony przez Tandem+ Sosnowiec ul Zuzanny 36

Po pierwszych około 100 km, co możemy powiedzieć? Bardzo sprawnie Fiat 500e odzyskuje prąd. O ile w 600e odzysk energii działa delikatniej, to w 500e system, nawet jak nie naciśniemy hamulca, w ruchu miejskim nas po prostu zatrzyma. Można siłę reakcji odzysku energii zmniejszyć, w trybie „normal”. Dziwny trochę tryb jazdy „Sherpa” to coś jak tryb „eko” maksymalnie obliczony na ekonomiczną jazdę, z prędkością ograniczoną do 80 km/h. Da się szybciej, ale na 80 km, 500e znacząco na chwilę jakby „staje”. Ponieważ my lubimy nie używać w elektrykach pedału hamulca, szybko naszym ulubionym trybem jazdy stał się ten nazwany „Range”, a inaczej „One Pedal Drive”. W zasadzie da się wtedy jeździć, używając tylko pedału gazu. Zdejmujesz nogę, samochód dość wyraźnie, płynne zwalnia aż całkowicie stanie. W ruchu miejskim rozwiązanie idealne i bardzo efektywne dla odzysku energii.

Fiat 500e w naszym teście. Pojazd użyczony przez Tandem+ Sosnowiec ul Zuzanny 36

Więcej wrażeń z jazdy Fiatem 500e wkrótce, gdy nacieszymy się nim przez kilka dni. Przyznamy się jeszcze, że liczyliśmy że do testu trafi Fiat 500e w naszym zdaniem najładniejszej wersji Cabro, ale się nie udało.

Samochód do testu oczywiście z Tandem+. To z tej firmy pochodzi goszczący u nas na dwa lata Fiat 600e (produkowany w Tychach!). Z Tandem+ był też nasz Peugeot e208. A zaczynaliśmy testy elektryków użyczanych nam przez Tandem+ (wtedy bez plusika w nazwie) od Renault ZOE.

Fiat 500e wnętrze pojazd użyczony przez Tandem+ Sosnowiec ul Zuzanny 36

Napisz komentarz
Komentarze
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
KOMENTARZE
Autor komentarza: mieszkaniecTreść komentarza: Średnioroczne stężenie PM 10 w Myszkowie sięga 35 mg/m³ !!!, podczas gdy norma WHO wynosi 15 µg/m³. Dane rakotwórczych stężeń za rok 2021r. podawał Polski Alarm Smogowy. Byliśmy liderami zatrutego powietrza. Zima przed nami :(Data dodania komentarza: 18.09.2024, 13:33Źródło komentarza: MYSZKÓW. STRAŻ MIEJSKA MA MOBILNE LABORATORIUM DO BADANIA ZANIECZYSZCZENIA POWIETRZAAutor komentarza: KazimieraTreść komentarza: Pięknie:)Data dodania komentarza: 17.09.2024, 12:56Źródło komentarza: HOTEL BERKOWA POWSTANIE OBOK HOTELU OSTANIEC. BĘDZIE TO OSTATNI ETAP BUDOWY „RESORTU JURAJSKIEGO”Autor komentarza: PodlesiceTreść komentarza: w parku krajobrazowym Orlich Gniazd zwykły obywatel nie może zbudować domu, który ma dach z większym kątem spadu niż 30 stopni.Ciekawe dlaczego niezwykły inwestor może.Data dodania komentarza: 15.09.2024, 11:58Źródło komentarza: HOTEL BERKOWA POWSTANIE OBOK HOTELU OSTANIEC. BĘDZIE TO OSTATNI ETAP BUDOWY „RESORTU JURAJSKIEGO”Autor komentarza: MieszkańcyTreść komentarza: Czas na czyste powietrze w Myszkowie mamy dość rakotwórczego powietrza 😡😡😡Data dodania komentarza: 13.09.2024, 15:38Źródło komentarza: MYSZKÓW. STRAŻ MIEJSKA MA MOBILNE LABORATORIUM DO BADANIA ZANIECZYSZCZENIA POWIETRZAAutor komentarza: LeszekTreść komentarza: Wzrost liczby zachorowań. Na jakiej podstawie? Znowu skompromitowane testy PCR?Data dodania komentarza: 9.09.2024, 09:55Źródło komentarza: WZROST ZACHOROWAŃ NA COVID-19 W MYSZKOWIE I ZAWIERCIUAutor komentarza: Czyste powietrze dla MyszkowaTreść komentarza: Bardzo dobra wiadomość. Czas zająć się smogiem w Myszkowie, który nas zabijaData dodania komentarza: 7.09.2024, 20:39Źródło komentarza: MYSZKÓW. STRAŻ MIEJSKA MA MOBILNE LABORATORIUM DO BADANIA ZANIECZYSZCZENIA POWIETRZA
Reklama
Reklama
Reklama