Artykuł ukazał się w Gazecie Myszkowskiej nr 1/2023:
-Ja z Mijaczowa do Centrum tylko autobusem jeżdżę. Czekam, nie tylko ja, wszyscy się denerwują, autobus nie przyjeżdża. Stoję tak długo, aż wreszcie jakiś przyjechał. Zupełnie poza rozkładem wywieszonym na przystanku. Ktoś z pasażerów powiedział, że były zmiany rozkładu, ale czemu o tym nikt nie informuje? Na przystankach nowych rozkładów nie ma, żadnej informacji, że coś się zmieniło -mówi mieszkaniec Myszkowa.
Inny mężczyzna, emeryt mówi w podobnym tonie: -Nie dość, że nie ma rozkładu, to już w autobusie się dowiedziałem, że jedzie inną trasą. Dla kogo oni te zmiany zrobili? Dzwoniłem do starostwa, powiedzieć im, że rozkładów nie ma, że jest bałagan, to mnie odesłali na jakiś numer 792-471-788. Ale tam nikt nie odbiera.
Mówimy Czytelnikowi, że powstał Związek Gminno-Powiatowy, którego prezesem jest pan starosta, że to wielka zmiana i z czasem może będzie lepiej…
-Panie redaktorze, a co mnie obchodzi związek, starosta czy burmistrz. Ja na przystanku chcę mieć autobus o czasie, wg rozkładu. A rozkładu nie ma. Bałagan, by nie powiedzieć bardziej dosadnie!
Numer 792-471-788 to numer do PKS Południe sp. z o.o. który obsługuje linie 1-7 w Myszkowie. Jest tez adres mailowy: [email protected]. We wtorek nam udało się dodzwonić! Nie przedstawiamy się jako dziennikarz, żeby rozmówcy nie wystraszyć i pytamy po prostu, kiedy będą rozkłady na przystankach w Myszkowie? -Już rozwozimy i wieszamy. Wiem, mamy z tym problem, od wczoraj telefony. Nie wyrabiamy się, ludzi nie ma -mówi mężczyzna.
-Właśnie, od wczoraj co najmniej powinny wisieć rozkłady… -mówimy.
-Za chwilę już będą, rozwozimy i wieszamy.
O co chodzi w tym Związku?
Pomysł co do zasady był (i jest!) bardzo dobry. Tylko Myszków miał własną komunikację miejską. Ale te linie już nie wyjeżdżały poza obręb miasta, chyba że udało się zawrzeć specjalne porozumienie z sąsiadami. A komunikacja autobusowa ma sens wtedy, gdy łączy sąsiednie gminy, ułatwia dostanie się do szkoły, pracy, na pociąg. Myszków, głosem burmistrza Włodzimierza Żaka, do związku wszedł też najpóźniej, i zgłaszał najwięcej uwag. Bo teraz o zasadach funkcjonowania komunikacji w Myszkowie decyduje nie miasto (które oczywiście ma swój głos), tylko Związek „Jedźmy razem!” z prezesem Kołodziejczykiem (starosta). Niestety, związek (pan prezes?) nie zadbał o to, żeby o zmianach dowiedzieli się mieszkańcy powiatu.
czytaj też list czytelnika:
Urzędnicy coś sobie ustalili, przegłosowali, ale wyraźnie nikt nie pomyślał o tym, żeby przynajmniej od początku grudnia 2022 tłumaczyć mieszkańców gmin, w formie plakatów, artykułów. Można by zamówić reklamy w prasie, ale wtedy oznaczałoby to, że trzeba dać zarobić jedynej gazecie w powicie. No nie, takiego zlecenia to by Prezes Piotr Kołodziejczyk chyba nie przełknął…
Lepiej, żeby zdezorientowani pasażerowie stali na przystankach, czekali na autobus, który przyjedzie. Albo nie przyjedzie. A jak nawet przyjedzie to może pojechać nie tam, gdzie sądzimy, że pojedzie…
Związek „Jedźmy razem!” czyli nowa struktura utworzona przez wszystkie gminy i powiat jako samorząd w związku wiodący popełnił więc klasyczny błąd ignorancji: coś tam napiszemy na stronie powiatu, gminy. Niech się pasażer, zwłaszcza emeryt sam orientuje. A jak się nie ogarnie, pogubi? Jego problem.
Gmina Koziegłowy 29 grudnia podała informację o nowym rozkładzie linii biegnących przez gminę: https://www.kozieglowy.pl/kategorie/rozklad-jazdy-autobusow-w-2023-roku-zwiazek
Zero komentarza, wyjaśnienia, na czym polegają zmiany. Co to jest związek „Jedźmy razem!” w którym burmistrz MiG Koziegłowy, Jacek Ślęczka jest wiceprezesem, więc też odpowiada za ten bałagan. Warto zauważyć, że to z gminy Koziegłowy, jest zarówno Prezes i Wiceprezes „Jedźmy razem!”. Nic nie znaleźliśmy o nowej komunikacji na stornie UMiG Żarki. Strona gminy Myszków miastomyszkow.pl podobnie jak Koziegłowy, dalej tylko odnośnik do rozkładu jazdy. Żadnych wyjaśnień celu zmian, o co w tym chodzi.
Operatorem linii które jedzą poza Myszkowem jest Matyja-Bus sp. z o.o. Telefon do biura obsługi: 34 31149123 [email protected]. Firma obsługuje linie 11-24, PKS Południe linie 1-7, jeżdżące w Myszkowie, choć niektóre, jak np. 6 rusza w Hucie Starej, a linia 2/2A przez Hutę Starą dojeżdża aż do przystanku Siewierz Zamek. „5” z kolei do Żarek Letnisko. Właśnie o to chodziło w idei komunikacji powiatowej, żeby łączyć to, co wcześniej wydawało się nie do połączenia.
Tym bardziej szkoda, że z założenia bardzo dobry pomysł, utworzenia wreszcie prawdziwej komunikacji łączącej gminy, sąsiadów, został wdrożony tak nieudolnie.
Za umieszczenie na czas rozkładów jazdy, informowanie o zmianach w rozkładach odpowiadają operatorzy linii czyli PKS Południe i Matyja-BUS.
Na starcie systemu komunikacji gminno-powiatowej na terenie Powiatu Myszkowskiego, aby trafić na właściwą linię i godzinę, nie ma innej rady, jak śledzić trasę w internecie. Np. na stronie powiatu, czy gmin. Jest też osobna strona związku Jedźmy razem!
Na stronie powiatu: https://powiatmyszkowski.pl/aktualnosci/5682 albo tutaj: https://www.powiatmyszkowski.pl/kategorie/powiatowy-rozklad-jazdy-od001012023 i odsyłacz do Związku Jedźmy razem!: https://jedzmyrazem.smy.pl/index.php/pl/programs?fbclid= IwAR1LSnfrCZ4d1qKCOff855SHr3M5oOjzvGRbPveP8uxkdxdW0GxfB6P5dGw
Skomplikowane, prawda? Wchodzimy na główną stronę związku Jedźmy Razem! https://jedzmyrazem.smy.pl I tu kolejna ciekawostka. Nie bardzo wiadomo po co, ale jak u góry klikniemy w „rozkład jazdy” przenosi nas na kolejną stronę o zupełnie nowej nazwie: https://myszkow.trasownik.net/
Czego nie ma nigdzie? Cen biletów! Sposobu zakupu!
Można by pomyśleć, że myśliciele związku Jedźmy Razem chcieli stworzyć tylko komunikację wirtualną, w której pasażer wyobraża sobie że jedzie do szkoły czy pracy, więc w siedzi, czy to na stronie powiatu, swojej gminy, albo związku jedzmyrazem.smy.pl (dobry pomysł z tym „SMY” jak na tablicach rejestracyjnych!)
Niestety, nawet w internecie nie znajdziecie Państwo informacji gdzie kupić bilet, ile kosztuje, czy są miesięczne. Nic!
Dalej da się kupić, ale tylko na linie w Myszkowie, bilet przez aplikację MPay. Jednorazowy 2,40zł, ulgowy 1,20 (brak informacji komu przysługuje), jest też „socjalny” 30 groszy (wymagane zaświadczenie z MOPS Myszków). Z biletów okresowych tylko tajemniczy „rodzinny weekendowy”. Bez opisu, ile osób może być w rodzinie, i czy dotyczy tez konkubinatu, albo par LGBT+
W innych popularnych aplikacjach do zakupu biletów autobusowych Myszkowa, ani związku Jedźmy razem! nie znaleźliśmy. Dla prezesów związku (Kołodziejczyk Piotr- prezes, Jacek Ślęczka- wiceprezes) mamy jedną radę i jedno pytanie: jechaliście kiedyś autobusem? I rada: na czas bałaganu, czyli na dość długo proponujemy wprowadzić „Dzień pieszego pasażera”.
Odpowiedź Związku „Jedzmy razem!”:
Odpowiedź na pytania szczegółowe trzeba poprzedzić pewnym wstępem ogólnym, tłumaczącym przyczyny wprowadzenia zmian. Otóż, w ostatnim czasie miało miejsce wiele zdarzeń
i okoliczności społeczno-gospodarczych, stanowiących istotne determinanty zmian w popycie na usługi komunikacji miejskiej. W szczególności z tych zdarzeń wymienić należy pandemię Covid-19, która najbardziej oddziałując na popyt w 2020 r., wywoływała perturbacje o różnym nasileniu aż do pierwszego kwartału 2022 r. i w jej rezultacie wystąpiły trwałe zmiany w zachowaniach i preferencjach transportowych mieszkańców obszarów zurbanizowanych. Istotny wpływ na popyt
w komunikacji miejskiej miały również inne czynniki: dynamiczne zmiany zachodzące w gospodarce (w tym wysoka inflacja), wzrost cen paliw, a także migracje zewnętrzne, będące następstwem agresji Federacji Rosyjskiej na Ukrainę.
W wyniku oddziaływania tych zdarzeń pogorszyła się rentowność przewozów i w całym kraju operatorzy wystąpili o wzrost stawek za wozokilometr z tytułu wystąpienia takich okoliczności wpływających na wzrost kosztów usług przewozowych, których w żaden sposób nie można było przewidzieć w czasie kalkulacji oferty. Dla budżetów miast utrzymanie usług komunikacji miejskiej staje się w rezultacie coraz większym obciążeniem.
Obecnie obowiązujące przepisy stwarzają możliwość poprawy efektywności finansowej przewozów dla budżetów samorządowych – poprzez pozyskanie dofinansowania zewnętrznego do działalności eksploatacyjnej z dwóch źródeł centralnych – z Funduszu rozwoju przewozów autobusowych o charakterze użyteczności publicznej (FRPA) oraz poprzez refundację ulg ustawowych – ale tylko do przewozów niebędących komunikacją miejską.
Przeniesienie organizacji przewozów z poziomu gminy na związek powiatowo-gminny umożliwiło pozyskanie dofinansowania, jednak niezbędne było wypełnienie określonych warunków formalnych. Przede wszystkim, konieczne było wydłużenie trasy każdej linii poza granice miasta. Działanie to siłą rzeczy wymagało kompleksowej przebudowy rozkładów jazdy.
Do zmiany oferty przewozowej przygotowano się właściwie, ponieważ w funkcjonującej komunikacji miejskiej zostały przeprowadzone kompleksowe badania marketingowe wielkości popytu – liczenie pasażerów.
I tutaj wyszło największe zaskoczenie, gdyż wyniki badań wykazały bardzo niski popyt: w skali całego dnia powszedniego zarejestrowano łącznie 1 874 pasażerów, w sobotę – 615, a w niedzielę – tylko 430.
W dniu powszednim w całej sieci myszkowskiej komunikacji miejskiej zarejestrowano przeciętnie 1,3 pasażera w przeliczeniu na kilometr, a więc tylko nieznacznie ponad próg 1,0 pasażera, który powinien decydować o zaprzestaniu realizacji przewozów – ze względu na brak wystarczającego zainteresowania pasażerów ofertą przewozową. W sobotę parametr ten wyniósł 0,7, a w niedzielę – 0,5.
Są to rezultaty bezpardonowo niskie, świadczące o znikomym znaczeniu myszkowskiej komunikacji miejskiej dla mieszkańców miasta. Tym bardziej dziwić może obecna powszechna dyskusja nad nowymi rozwiązaniami – prawdopodobnie spora część głosów pochodzi od osób w ogóle niekorzystających z usług komunikacji miejskiej lub będących co najwyżej jej klientami tylko sporadycznie.
Tak mała skala wykorzystania pojazdów wskazywała na dużą dowolność w planowaniu nowych rozwiązań, ponieważ skrajnie niskie wartości liczby pasażerów (zarówno łącznie, jak i na
1 wozokilometr) wskazywały raczej na zasadność zaprzestania obsługi komunikacyjnej w określonych porach (np. w weekendy) niż na celowość cyzelowania kursów w celu ich dopasowania do oczekiwań de facto pojedynczych pasażerów. Pomimo tego, planując kursy przyglądano się sytuacjom,
w których pasażerów było najwięcej i starano się uwzględniać potrzeby dotychczasowych użytkowników.
Godziny odjazdów uległy zmianie z uwagi na wymagane zmiany tras (wydłużenia) oraz synchronizację kursów różnych linii na niektórych odcinkach.
Powodem sygnalizowanego przez mieszkańców „bałaganu” jest sposób zorganizowania aplikacji do FRPA – do tej pory miały one miejsce w końcówce roku, a decyzje o przyznaniu finansowania – umożliwiające wdrażanie zmian – zapadały nawet w ostatnich dniach roku. Samorządy zwróciły na to uwagę Ministerstwu Infrastruktury i mają nadzieję, że ich głos zostanie uwzględniony
i wywoływany obecnymi procedurami harmider miał miejsce po raz ostatni w końcówce 2022 r.
1. Kto za to odpowiada?
Za nowe trasy i rozkłady jazdy odpowiada Związek Powiatowo-Gminny pod nazwą „Jedźmy razem!”, który tworzy pięć gmin: Koziegłowy, Niegowa, Poraj, Żarki i Myszków oraz Powiat Myszkowski. Związek jest jednak ciałem kolegialnym i każda trasa oraz rozkład jazdy był konsultowany z gminą, której dotyczy dana linia. Warunki przyznanego dofinansowania z FRPA wymuszają stałość tras, nie wykluczają jednak korekt w zakresie godzin odjazdów – można ich w razie potrzeby dokonać.
2. Dlaczego na przystankach nie ma rozkładów jazdy, lub są nieaktualne, co jeszcze bardziej wprowadza w błąd?
Wskutek opisanych na wstępie przeciągających się procedur związanych z przyznawaniem dofinansowania z FRPA, umowy z operatorami mogły zostać podpisane dopiero 27-28 grudnia
i wówczas otrzymali oni rozkłady jazdy. Rozkłady jazdy są sukcesywnie wymieniane przez operatorów. Niestety, bardzo krótki czas od naborów i decyzji o uzyskaniu dofinansowania do uruchomienia przewozów, uczynił wręcz niemożliwym rzetelne – i na czas –poinformowanie mieszkańców o zmianach. Z tym samym problemem borykają się wszystkie samorządy, w całym kraju, pozyskujące dofinansowanie do nowych linii po raz pierwszy. Na szczęście te problemy rozruchowe mamy już za sobą.
3. Rozkłady są dostępne w internecie, na stronie związku, gmin i powiatu. Ale nawet tu nie ma informacji o cenach biletów i sposobie ich zakupu. Jaki jest cennik biletów, na poszczególne linie, gdzie się kupuje bilety, jakie są zniżki i czy są bilety okresowe?
Opłaty za przewóz osób i bagażu oraz uprawnień do korzystania z ulg w powiatowo-gminnych przewozach pasażerskich na 2023 zostały ustalone Uchwałą UCHWAŁA NR 17/2022 ZARZĄDU ZWIĄZKU POWIATOWO - GMINNEGO POD NAZWĄ „JEDŹMY RAZEM!” z dnia 21 grudnia 2022 roku która jest dostępna na stronie
https://jedzmyrazem.bip.gov.pl/uchwaly-zarzadu-za-rok-2022/uchwaly-zarzadu-za-rok-2022.html. Ponadto wyciąg z przedmiotowej Uchwały został udostępniony pasażerom w autobusach.
Bilety można zakupić w dotychczasowych punktach sprzedaży tj.:
Linie 1-7
Bilety jednorazowe i okresowe:
kiosk „OPTIMAL” na Placu Dworcowym;
kiosk przy ulicy 1-go Maja 5 przy rondzie;
DELIKATESY SZYK przy ulicy Leśnej 38;
sklep „JAGÓDKA” W Mrzygłodzie Rynek;
Bilety jednorazowe:
kiosk „RUCH” przy ulicy Plac Dworcowy 1;
kiosk „RUCH” przy ulicy Sikorskiego;
kiosk „RUCH” przy skrzyżowaniu ulicy 1-go Maja i Modrzejewska;
kiosk „FULL MAX” przy ulicy Wyszyńskiego 6a naprzeciw Kościoła;
sklep CISAREK przy ulicy Jedwabnej 138;
kiosk Firmy Handlowo-Usługowej KUBUŚ pry ulicy Leśnej 2;
sklep Przedsiębiorstwa Handlowego CARO przy ulicy Wyzwolenia 102A;
kiosk Firmy Handlowej w Siewierzu przy ulicy Rynek kierunek Zawiercie;
sklep OD i DO przy ulicy Milenium;
sklep ogólnospożywczy F. H. FOX przy ulicy Nowowiejskiej 52a
u kierowców autobusów.
Linie 11-24:
Bilety okresowe:
Punkt sprzedaży w Niegowie przy ul. Bankowej 36
Punkt sprzedaży w Myszkowie przy ulicy Plac Dworcowy 5
Bilety jednorazowe:
u kierowców autobusów.
4. W aplikacji Mpay dalej można kupić bilety na linie 1-7 dla Myszkowa. Czy te bilety elektroniczne są ważne?
Jak najbardziej, te bilety są nadal honorowane.
5. Czy związek przewiduje możliwość zakupu przez internet biletów na linie 11-24? Jeżeli tak, to za pośrednictwem których aplikacji? I jeżeli tak, to dlaczego nie są dostępne od 1-01-2023 gdy ruszył system?
Prowadzimy rozmowy z operatorem linii 11-24 w zakresie wdrożenia odpowiedniej aplikacji. -odpisuje Edyta Wrzosowska Dyrektor Biura Związku Powiatowo - Gminnego pod nazwą „Jedźmy razem!”
Napisz komentarz
Komentarze