Uczennice klasy VII: Agata Pikuła i Gabriela Wnuk, przybliżyły zebranym temat debaty – podały definicję tolerancji. Następnie zostały zaprezentowane scenki sytuacyjne, związane z tematyką spotkania. Każda inscenizacja przedstawiona została w dwóch odsłonach - pozytywnym oraz negatywnym. Pierwsza scenka, w której wystąpili: Julia Pietrzak, Aleksandra Karkocha, Natalia Paruzel, Wiktor Dziwiński, Igor Borowiec przedstawiała uczennicę na wózku inwalidzkim w czasie przerwy międzylekcyjnej. Druga scenka poruszyła problem odmienności koloru skóry. W rolę ciemnoskórego Etiopczyka wcielił się Szymon Szczepańczyk, a w roli jego szkolnych kolegów wystąpili Szymon Stal i Benjamin Figiel. Trzecia scenka odsłoniła podejście młodych ludzi do wiary i przestrzegania jej zasad. W tej scence zobaczyliśmy ponownie: Szymona Szczepańczyka, Szymona Stala, Igora Borowca, Benjamina Figla.
Autorkami scenek do szkolnej debaty były: Katarzyna Woźniak, Renata Bączyńska i Agnieszka Broszkiewicz. Kolejnym punktem była debata, którą poprowadziły wspólnie uczennice klasy VIII: Anna Czapiewska, Julia Pietrzak oraz dyrektor Mariola Karpowicz. Uczniowie wypowiadali się na zadawane pytania, między innymi: czym ich zdaniem jest tolerancja, jakie przejawy nietolerancji dostrzegają, czy sami potrafią się zachować tolerancyjnie, czy Polska jest krajem ludzi tolerancyjnych. Na koniec zobaczyliśmy krótki, poruszający film, przedstawiający świat widziany oczami dziecka z Autyzmem. Następnie zabrała głos wójt Katarzyna Kaźmierczak, podkreślając trafność dobrze dobranych i świetnie odegranych przez uczniów scenek. Wójt podkreśliła również, że duże wrażenie wywarły na niej dojrzałe wypowiedzi uczniów, bardzo młodych ludzi – niespełna czternasto - i piętnastoletnich. Zwróciła również uwagę na wielce wymowną dekorację, której autorką była Agnieszka Parkitna. Znalazły się tam słowa przewodnie debaty: „Inni, a jednak tacy sami”. Uwagę przykuł charakterystyczny odstęp, symbolizujący, że jednak tolerancji musimy się jeszcze uczyć.
Zwróciliśmy uwagę na jedno z ważnych pytań, jakie zadała dyrektor Mariola Karpowicz: „czy sam siebie postrzegasz jako człowieka tolerancyjnego? Uczniowie odpowiadali, że nie ma dla nich znaczenia kolor skóry, religia innej osoby czy inny światopogląd
Pyt: Czy widząc przejawy nietolerancji reagujesz? Albo zareagujesz, widząc, że ktoś inny, jest np. wyśmiewany? „J gdybym zobaczył, że kogoś biją na przystanku, pomógłbym”-powiedział odważnie jeden z chłopców. Ale też ważne było to, jak odniosła się do pytania jego koleżanka: -Chciałabym pomóc, zareagować. Ale po prostu bałabym się ostro zareagować. Raczej spróbowałabym wezwać pomoc.
Dyrektor Karpowicz też zwróciła na jej wypowiedź uwagę: -To bardzo dobre zachowanie. Chcąc pomóc, nie zawsze należy pomagać np. reagując czynnie na bójkę, musimy też myśleć o własnym bezpieczeństwie. Wezwanie pomocy, np. telefon na Policję w takich sytuacjach może być lepszym rozwiązaniem.
Założeniem organizatorów debaty było uświadomienie uczniom tego, jak ważne jest akceptowanie odmienności w szkole i poza nią, dostrzeganie ludzi niepełnosprawnych, ułomnych. Debata miała również na celu pokazanie, że każdy uczeń ma swoje własne zdanie, opinie, inne poglądy i ma prawo do publicznego dzielenia się własnymi poglądami. Organizatorzy debaty chcieli również pokazać uczestnikom na czym polega kulturalna dyskusja.
Wszystkim uczestnikom debaty i gościom podziękowała dyrektor SP Żarki Letnisko im. Pokoju Mariola Karpowicz: „Nie musimy akceptować cudzych przekonań… ale musimy akceptować prawo innych do ich posiadania. Akceptacja to największy komplement, jaki można otrzymać”. Debata o tolerancji była pierwszą z cyklu, jaką zaplanowano w szkole w Żarkach Letnisku. Dobrze przemyślany plan dyskusji, przygotowane scenki, zaangażowanie uczniów pokazały, że to był dobry pomysł. Z ciekawością oczekujemy tematów kolejnych debat. (SeM)
Napisz komentarz
Komentarze