(Myszków) Na zaproszenie Gimnazjum nr 5 w Myszkowie do Myszkowa przyjechali uczniowie i nauczyciele z francuskiej szkoły College Saint Augustin w Angers. Wspólnie ze swoimi polskimi kolegami już od ubiegłego roku poszukują w średniowieczu wspólnych korzeni, bo jak – twierdzą obie strony – historia nas łączy, a nie dzieli.
Przyjaźń myszkowskiego gimnazjum nr 5 z College Saint Augustin w Angers trwa już trzy lata. Obie strony postanowiły owocną współpracę dalej kontynuować, stąd też narodził się pomysł realizacji kolejnego wspólnego przedsięwzięcia – dwustronnego projektu językowego pod nazwą „Witamy w średniowieczu” (realizowanego w ramach Socrates Comenius). Projekt został zainaugurowany we wrześniu ubiegłego roku i będzie trwał dwa lata.
- Tworząc ten projekt, chcieliśmy wykorzystać to, iż na Jurze Krakowsko – Częstochowskiej znajdują się jurajskie warownie. Nasi francuscy partnerzy również mają w swojej miejscowości średniowieczny zabytek, który leży na szlaku zamków nad Loarą – wyjaśnia nam Ewa Lenartowicz, która wspólnie z Joanną Rutkowską i Justyną Paligą koordynuje projekt w myszkowskiej szkole.
W ramach tego projektu z wizytą do Myszkowa przybyła grupa 29 uczniów i 4 opiekunów z Francji. Podczas dwutygodniowego pobytu (13 – 27 marca) młodzież polska i francuska wspólnie odkrywała tajemnice wieków średnich. Odwiedzili zamki w Mirowie, Bobolicach, Olsztynie oraz w Krakowie. Pod okiem nauczycieli przedmiotowych uczyli się tańców dworskich, ale też szyli stroje średniowieczne oraz wykonywali witraż stylizowany na średniowieczny. Ponadto dzięki pokazom w wykonaniu wojów z Bractwa Rycerskiego „Czarny Dąb” z Żarek przekonali się, jak niegdyś wyglądały walki rycerskie.
W międzyczasie uczniowie szlifowali swój angielski, który był jedynym językiem, za pomocą którego mogli się porozumiewać ze swoimi zagranicznymi rówieśnikami. Nie tylko jego znajomość przydawała się podczas wspólnych zajęć, ale również „po lekcjach”, ponieważ francuscy uczniowie podczas pobytu w Myszkowie mieszkali u polskich rodzin. - Dzięki udziałowi w tym projekcie uczniowie otwierają się na innych, szlifują języki obce, ale również poznają kulturę innych krajów – wymienia zalety projektu Ewa Lenartowicz.
Wizytę francuskich gości zakończyła 26 marca uroczysta akademia. Podczas podsumowania francuscy i polscy uczniowie zaprezentowali efekty wspólnych warsztatów. W średniowiecznych strojach zatańczyli taniec stylizowany na średniowieczny do celtyckiej muzyki, ale również zagrali wspólnie na cymbałkach łacińską pieśń „Breve regnum”. Warto podkreślić, iż tego dnia zaprezentował się chór szkolny, który rewelacyjnie zaintonował „Bogurodzicę” oraz „Gadue Mater Polonia”. (AK)
Napisz komentarz
Komentarze