Sposobów oszustw jest niestety bardzo wiele i z każdym rokiem pojawiają się nowe. W ostatnich latach przestępcy wpadają, na coraz to nowe pomysły wykorzystując także telefony czy Internet czego efektem jest np. oszustwo na wnuczka, policjanta, pracownika administracji czy NFZ. Ciągle też mamy do czynienia z oszustami, którzy uczą się wykorzystywać dobroć zwłaszcza osób starszych i samotnych. Oszuści grają na ich uczuciach i potrafią nimi manipulować. Osoby starsze, samotne, emerytów, łatwiej jest przekonać np. do tego, że jeśli wpłacą określoną sumę pieniędzy, uzyskają dodatek do emerytury czy renty.
Pamiętajmy, żeby nie przekazywać pieniędzy obcym osobom bez względu na to, jaką ‘’bajkę” nam opowiadają. Po drugiej stronie słuchawki możemy usłyszeć wiele historii, szczególnie takich, które będą wywierać na nas presję i konieczność szybkiego działania. Często są to historie smutne, poruszające za serce czy tragiczne np. informacja o wypadku. Zastosowanie metody zależeć będzie od sytuacji, mogą to być metody na wnuczka, a jutro np. na policjanta, bądź funkcjonariusza innych służb. Bez względu, jaką metodą posługują się sprawcy, zawsze powinniśmy w stosunku do obcych osób stosować metodę ograniczonego zaufania. Pamiętajmy - prawdziwi policjanci NIGDY nie żądają od nas przelania pieniędzy ze swojego konta, NIGDY nie wciągają nas w swoje realizacje, nie wymagają oddania pieniędzy pod jakimkolwiek pretekstem.
Koniecznie upewnijmy się, że nasi seniorzy o tym wiedzą. Przestępcy w rozmowie wywierają silną presję, zadbajmy więc o to, by osoby starsze wiedziały, że zawsze mogą się z nami skontaktować, by przedyskutować sprawę. Ważne, aby zapewnić seniorów, że gdy niespodziewana rozmowa schodzi na temat ich oszczędności, mogą się w każdej chwili rozłączyć. Zwykle - już po jakimś czasie - oszukani seniorzy sami orientują się w sytuacji. Pierwszą linią obrony przed oszustami jest przerwanie połączenia telefonicznego!
Po raz kolejny ostrzegamy i przypominamy jak nie stać się ofiarą oszustwa:
Należy zachować zdrowy rozsądek i ostrożność – jeśli dzwoni do nas osoba, która podaje się za członka rodziny i prosi o pieniądze nie należy podejmować żadnych pochopnych decyzji;
jeśli chodzi o członka rodziny, zadzwoń do niego i dowiedz się, czy faktycznie potrzebuje twojej pomocy. Opowiedz osobie bliskiej o zaistniałym zdarzeniu;
nigdy nie udzielaj przez telefon informacji, jaką ilość pieniędzy posiadasz w domu czy na koncie bankowym;
nigdy na czyjeś zlecenie nie przekazuj pieniędzy, nie podpisuj dokumentów, nie zakładaj kont w banku, nie zaciągaj kredytów i nie ujawniaj swoich danych osobowych, numerów PIN, haseł;
nie ulegaj presji jaką wywiera telefoniczny rozmówca;
poinformuj Policję! Każdą próbę wyłudzenia pieniędzy można zgłaszać w dowolnej jednostce lub dzwoniąc pod numer alarmowy 112.
Pamiętaj!
Policja nigdy nie prosi o przekazanie pieniędzy i nigdy nie dzwoni z takim żądaniem.
Policja nigdy nie informuje telefonicznie o prowadzonych działaniach, „akcjach policyjnych”.
Jeżeli odebrałeś taki telefon bądź pewien, że dzwoni oszust.
Napisz komentarz
Komentarze