Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
Reklama
wtorek, 29 kwietnia 2025 00:33
Przeczytaj!
Reklama
Reklama

Przebudują Zamenhoffa, będzie ścieżka rowerowa

(Myszków) Do końca roku powstanie projekt przebudowy ulicy Zamenhoffa na Pohulance. Wstępne założenia zakładają oprócz przebudowy kanalizacji, m.in. budowę dwukierunkowej ścieżki rowerowej. Aby poznać opinie mieszkańców na temat proponowanych pomysłów burmistrz Włodzimierz Żak spotkał się z mieszkańcami tej dzielnicy, we wtorek 12 kwietnia. Na spotkanie przyszli zwolennicy, jak i przeciwnicy rowerowych traktów.      
Podziel się
Oceń

(Myszków) Do końca roku powstanie projekt przebudowy ulicy Zamenhoffa na Pohulance. Wstępne założenia zakładają oprócz przebudowy kanalizacji, m.in. budowę dwukierunkowej ścieżki rowerowej. Aby poznać opinie mieszkańców na temat proponowanych pomysłów burmistrz Włodzimierz Żak spotkał się z mieszkańcami tej dzielnicy, we wtorek 12 kwietnia. Na spotkanie przyszli zwolennicy, jak i przeciwnicy rowerowych traktów.

 

Droga będzie przebudowana w ulicy Zamenhoffa od skrzyżowania z ulicą 1 Maja do skrzyżowania z ulicą Bory i Stawową. Zakres prac obejmował będzie budowę nawierzchni drogi, chodników dla pieszych, zjazdów indywidualnych, budowę wlotów (skrzyżowań) z drogami w ulicy Papieskiej, Millenium i Budowlaną. Będzie też nowa kanalizacja sanitarna w ulicy Zamenhoffa, Dobrej (na odcinku od Millenium do ulicy Papieskiej), na ulicy Papieskiej (od Dobrej do Zamenhoffa), Ciasnej (od Millenium do Papieskiej), Odrodzenia (od Millenium do Papieskiej) wraz z przyłączami do granicy działek przyległych przy wymienionych ulicach. Roboty obejmą także przebudowę infrastruktury podziemnej kolidującej z projektowaną inwestycją. – Pod drogą jest obecnie kanalizacja ogólnospławna. Są zalecenia techniczne, aby rozdzielić kanalizację deszczową od sanitarnej. Studzienki ciągle się zapadają. Uporządkowanie kanalizacji pozwoli na odtworzenie drogi. Wodociągi są odpowiedzialne za część wodociągową, a resztę zrobi gmina. W tym roku zrobimy projekt, a w przyszłym roku ogłosimy przetarg na tę inwestycję – zapowiadał burmistrz Włodzimierz Żak, podczas spotkania z mieszkańcami ulicy Zamenhoffa. Budowa nowej kanalizacji deszczowej zapewni odwodnienie powierzchniowe jezdni, chodników oraz posesji. Mieszkańcy dopytywali o przebudowę oświetlenia, ale, jak usłyszeli tej inwestycji miasto nie ma w planach. Byli także ciekawi, czy miasto pozyska dofinansowanie na Zamenhoffa. – Miasta nie mają możliwości zdobycia środków na drogi lokalne, tak jak robią do gminy wiejskie lub wiejsko-miejskie, jak Żarki czy Poraj, w ramach przebudowy dróg lokalnych. Jeśli chodzi o dofinansowanie na kanalizację, to musimy mieć odpowiednią ilość przyłączy na 1 km, ale choć w Zamenhoffa zabudowa wydaje się gęsta, to tego warunku nie spełniamy. Na dzień dzisiejszy nie ma szansy na dofinansowanie – rozwiał wątpliwości burmistrz.

 

Przesuną przystanki autobusowe

 

Przy okazji remontu przeniesiony zostanie przystanek komunikacji miejskiej, który obecnie znajduje się przy budynku 7 i 9 w ulicy Zamenhoffa. Wstępny projekt zakładał, że przystanek będzie za budynkiem numer 5, przy niezabudowanej posesji. Jednak obecnie urzędnicy rozważają jeszcze jedną lokalizację – ulicę Millenium (przy „Dotyku Jury”) lub ulicę Papieską. Przystanek po stronie ścieżki rowerowej będzie z kostki brukowej. Będzie wyniesiony nieco wyżej, aby rowerzyści z daleka go widzieli. Mieszkańcy obecni na zebraniu nie byli zadowoleni, że przystanek z kostki brukowej. Jak twierdzą, kostka jest śliska, nawet jak jest sucho. – Chodzi, o to, żeby widoczna była zmiana funkcji, dlatego będzie wyniesienie. Kostka brukowa będzie taka sama, jak na większości chodników – tłumaczył burmistrz.

 

Miasto proponuje ścieżkę rowerową dwukierunkową

 

Przy okazji przebudowy drogi miasto ma w planie budowę dwukierunkowej ścieżki rowerowej, która przebiegać będzie po stronie istniejącego chodnika (po lewej stronie jadąc w kierunku ulicy Bory). Rowerowy trakt zaczynał się będzie w odległości ok.30 metrów od skrzyżowania ulicy 1 Maja z ulicą Zamenhoffa. Ścieżka ta będzie miała charakter komunikacyjny, ma przede wszystkim podnieść bezpieczeństwo poruszających się na jednośladach. - Przyjęliśmy, że tam gdzie to będzie możliwe przy nowych inwestycjach będziemy budować ścieżki rowerow. Może tak być, że ten rozpoczęty proces spotka się w przyszłości z zamianami niektórych chodników na ścieżki bądź będziemy zmieniać organizację ruchu. Zamiary te rzecz jasna powiązane są z finansami i uwzględnianiem innych potrzeb mieszkańców. Dlatego nie każdy odcinek ścieżki powstanie od razu – mówił burmistrz.

 

Planowana ścieżka ma mieć szerokość 1,5 metra. Budując ścieżkę dwukierunkową po jednej stronie ulicy gmina zaoszczędzi na szerokości. Gdyby przyszło robić trakt rowerowy po dwóch stronach wówczas zajęłaby ona łącznie 2 metry. Inwestycja i tak zakłada wejście w prywatne działki mieszkańców, ale przy dwukierunkowym ruchu będzie to mniejszym kosztem. – Jesteśmy na etapie opracowywania projektu geodezyjnego. Konieczny będzie podział działek pod pas drogowy. Mieszkańcy otrzymają odszkodowania, ich wysokość ustali rzeczoznawca powołany przez starostwo – uspokajał mieszkańców Żak.

 

Nie wszyscy byli zadowoleniu z pomysłu budowy ścieżki przy Zamenhoffa.

 

- Czy ścieżka musi iść przez ulicę Zamenhoffa, kosztem działek? – pytał burmistrza jeden z mieszkańców. Miasto uważa, że jest to najlepsza lokalizacji takiej inwestycji, ale nie wyklucza, że weźmie pod uwagę inne pomysły mieszkańców. Tych jednak na spotkaniu zabrakło.

 

– Z czego będzie wybudowana ścieżka? – padł kolejny głos z sali. Ścieżka będzie asfaltowa wydzielona z pasa drogowego znakami poziomymi. – Chcemy uniknąć ścieżek, gdzie trzęsą się łokcie i co chwile są zjazdy i wjazdy przy posesjach. Będzie tylko wyniesienie na przystanek autobusowy. Mam swoje obawy co do poruszania się ścieżką dwukierunkową, bo trzeba będzie zmienić nawyki kierowców, jeśli ktoś będzie chciał np. skręcić w lewo, jadąc od strony Kroczyc, to kierowca będzie musiał go przepuścić. Nie obawiam się o przyjezdnych, ale o naszych mieszkańców i ich nawyki, patrząc na demografię miasta – tłumaczył burmistrz.

 

Miasto docelowo ma w planach połączenie myszkowskich ścieżek ze ścieżkami w sąsiednich gminach. Jak twierdzi burmistrz, już wcześniej gmina upominała się u starostwa o ścieżkę przez Bory w kierunku Włodowic . Wtedy spotkała się z odmową. – Wtedy starostwo rozłożyło ręce, bo stany prawne nie były uregulowane. My z ulicą Zamenhoffa się nie spieszymy - mówił Żak.

 

Jak jeździć rowerem po Myszkowie?

 

To pytanie podczas spotkania zadawało burmistrzowi wielu mieszkańców. Bo jedyny fragment ścieżki, z którego można skorzystać, to ta przy ulicy Kościuszki, prowadząca do nikąd i wybudowana ostatnio ścieżka w ulicy Szpitalnej. - Realizowanych pomysłów na powstawanie ścieżek rowerowych w naszym mieście będzie przybywać. Pierwsze przykłady to: pierwszy odcinek ścieżki przy ul. Szpitalnej, czy zamiar budowy w tym roku ścieżki łączącej bloki w Centrum z Dotykiem Jury przez Wierzchowinę, zbudowana kładka nad Wartą przy budynku Starostwa. Piszę o czymś co powinno w naszym mieście być, a występuje w ilościach śladowych. I nie chodzi tu o modę, bo ścieżki rowerowe stały się ostatnio modne, a pewną infrastrukturalną nieodzowność. W Myszkowie ścieżek rowerowych de facto nie ma – one dopiero powstają. Kiedy w 2014 roku opracowaliśmy we współpracy z PPTK M-2 koncepcję dla zorganizowania ścieżek rowerowych konsultacje ze społeczeństwem spotkały się z nikłym zainteresowaniem. Dopiero budowa pierwszych ścieżek na całe szczęście ożywiła dyskusję – pisze na swojej stronie burmistrz. Burmistrz podczas spotkania podkreślał również, że kiedy powstawał projekt ścieżek, to zainteresowanie było prawie żadne. Przez trzy lata do urzędu zgłosiły się trzy osoby, aby skonsultować proponowane rozwiązania.

 

Wspomniana przez burmistrza ścieżka rowerowa prowadząca od mostku na Wierzchowinie do ulicy Lisiej na Pohulance ma powstać jeszcze w tym roku. Miasto chce, aby mieszkańcy centrum miasta mogli bezpiecznie przedostać się na „Dotyk Jury”, zarówno pieszo, jak i jednośladami. Budując teren rekreacyjny urzędnicy chcieli, aby oprócz mieszkańców zaglądali tam również turyści, ale do tego właśnie konieczne są ścieżki. – Chcielibyśmy, żeby ludzie tutaj przyjeżdżali, żeby zostawili tu chociaż 5 zł nim z Myszkowa wyjadą –podsumował Żak.

 

Ewelina Kurzak

 

 


Napisz komentarz

Komentarze

Reklama
ReklamaAdvertisement
Reklama
KOMENTARZE
Autor komentarza: ZenekTreść komentarza: Panie Wojciechu współczuję. I Trzymam Kciuki !!!Data dodania komentarza: 24.04.2025, 13:37Źródło komentarza: ZARZUTY KORUPCYJNE DLA BYŁEGO STAROSTY. KAUCJA 200.000 ZŁ I WYSZEDŁAutor komentarza: KarolinaTreść komentarza: 😍Data dodania komentarza: 19.04.2025, 16:19Źródło komentarza: Vespa na JurzeAutor komentarza: TomaszTreść komentarza: To jest chyba jednak standard. Dzisiaj (17/04/2025) identyczne obrazki były w Koziegłowach na ul. Żareckiej obok domu burmistrza Koziegłów. Zamiatanie ulicy przebiegało tak że trzeba było uciekać na drugą stronę ulicy żeby jako tako przejść. Tumany kurzu ciągnęły się na odległość 100 m za zamiatarką. Oczywiście wszystkie prace na sucho przy słonecznej pogodzie i 25 stopniach ciepła.Data dodania komentarza: 17.04.2025, 12:56Źródło komentarza: ZAMIATARKA CZY KURZARKA?Autor komentarza: WojtekTreść komentarza: Takiemu to nic nie zrobią bo ma kolegę sędziego,Data dodania komentarza: 16.04.2025, 14:09Źródło komentarza: BYŁY STAROSTA MYSZKOWSKI ZATRZYMANY. ZARZUTY KORUPCYJNEAutor komentarza: MarianTreść komentarza: Przecież to "elyta" polityczna to co mu zrobią? Jak skażą to się odwoła że sadzili ni ci sędziowie co trzeba.Data dodania komentarza: 16.04.2025, 02:59Źródło komentarza: BYŁY STAROSTA MYSZKOWSKI ZATRZYMANY. ZARZUTY KORUPCYJNEAutor komentarza: GrzegorzTreść komentarza: Jak zwykły obywatel to ma przechlapane. Jak adwokatka Monika M. miała trzykrotny zakaz prowadzenia pojazdów i wpadła po raz kolejny to dostała 7500 zł grzywny. W Myszkowie sąd jest litościwy.Data dodania komentarza: 16.04.2025, 02:51Źródło komentarza: MYSZKÓW. BYŁ TAK PIJANY, ŻE WJECHAŁ NA SKUTERZE W PŁOT
ReklamaAdvertisement
Reklama
Reklama