Rejestracja znaku towarowego — na czym polega?
Znak towarowy służy identyfikacji usług lub towarów, jakie oferuje konkretna firma. Najpopularniejsze są znaki słowne, graficzne oraz słowno-graficzne. Firmy mogą też rejestrować inne znaki towarowe, np. kształty, kolory, desenie.
Jeśli chcesz, aby Twój znak został zastrzeżony i posiadał odpowiednią ochronę, należy zgłosić to w Urzędzie Patentowym. Rejestracja znaku towarowego to kilkumiesięczny proces, który gwarantuje aż 10-letnią ochronę, o ile znak przejdzie pozytywnie całą procedurę zgłoszeniową.
Rejestracja znaku rozpoczyna się od badania, które pozwala ustalić, czy znak nie spełnia bezwzględnych przesłanek do odmowy rejestracji. W momencie, kiedy owe przesłanki nie istnieją, znak sprawdzany jest pod kątem podobnych, by przedsiębiorca miał pewność, że urząd nie odrzuci wniosku. Jeśli zespół profesjonalistów orzeknie na korzyść Twojego znaku, można w Urzędzie Patentowym złożyć odpowiedni wniosek wraz z niezbędnymi dokumentami.
Po złożeniu wniosku, w Urzędzie Patentowym odbywa się badanie skupiające się na aspektach formalno-prawnych. Jeśli wszystko jest w porządku, urząd publikuje je w biuletynie, rozpoczynając w ten sposób okres sprzeciwowy trwający 3 miesiące. W tym czasie osoby postronne mogą zgłosić swój sprzeciw. Jeśli nikt nie zdecyduje się na ten krok, po upływie trzech miesięcy urząd wyda decyzję pozytywną, a znak otrzyma ochronę, która trwa 10 lat.
W jakim celu zastrzec znak towarowy?
Jeśli zastanawiasz się, po co w ogóle warto podejmować się rejestracji znaku, warto podkreślić, że wiąże się to z mnóstwem udogodnień istotnych dla każdego przedsiębiorcy. Znak, który nie posiada żadnej konkretnej ochrony z ramienia prawa, może zostać w każdej chwili zastrzeżony przez inną firmę. W ten sposób cały Twój dobytek oraz renoma, jaką budowałeś przez wiele lat, mogą zostać Ci w pewnych przypadkach odebrane, a na pewno utrudni to dalszy rozwój Twojej marki.
Jeśli Twoi klienci cenią sobie produkty, jakie im oferujesz, jeśli Twoja firma cieszy się renomą, koniecznie zdecyduj się na zastrzeżenie znaku. Ignorancja tego tematu może sprawić, że w okamgnieniu stracisz logotyp swojej marki, zaufanie klientów, produkty, a także stroną internetową oraz social media.
Nie ma żadnej przesłanki prawnej, która zobowiązywałaby przedsiębiorcę do rejestracji znaku. Jest jednak wiele przesłanek praktycznych, które zalecają wykonanie takiego kroku. Rejestracja znaku towarowego to pewność, że ewentualne dochodzenie swoich praw będzie znacznie łatwiejsze. Prawna ochrona to realna możliwość zablokowania tworzonych podróbek, jak i włączenie znaku majątek firmy.
Co oznacza znak ™, a co oznaczenie ®?
Bardzo często przy logotypach marek znaleźć można symbol ®. Tłumacząc z języka angielskiego, oznacza on zarejestrowany znak towarowy. Jak można się domyślić, znaku ® mogą korzystać wyłącznie marki, które posiadają zastrzeżone znaki towarowe. Symbol ten może występować przy zarejestrowanych logotypach, ale nie musi. Nie można go jednak dołączyć do marek, które nie zostały wcześniej zarejestrowane.
Z kolei oznaczenie ™ tłumaczone jest jako TradeMark. Może się nim posługiwać każdy przedsiębiorca, bez względu na to, czy konkretny znak został zarejestrowany, czy nie. Użytkowanie tego skrótu oznacza jedynie, że przedsiębiorca bierze na swoje barki odpowiedzialność za unikalność swojego znaku. Korzystanie ze znaku ™ nie wiąże się z żadnymi formalnościami, a wykorzystywanie go nie generuje żadnych dodatkowych opłat.