Na początku sierpnia 2020 miasto ogłosiło przetarg podzielony na dwie części. Pierwsza z nich – tak jak w ubiegłym roku - dotyczy odbioru i zagospodarowania odpadów komunalnych, druga natomiast obejmuje utworzenie i prowadzenie PSZOK-u. Obie usługi mają być świadczone do końca 2022 roku.
Do 21 września był czas na składanie ofert. Na wykonanie 1 części zamówienia wpłynęły 3 oferty:
- konsorcjum ZGK Zawiercie i SANIKO, cena ofertowa 17.600.743,80 zł
- Wywóz Nieczystości oraz Przewóz Ładunków Wiesław Strach, cena ofertowa 15.769.712,00 zł
- konsorcjum „REKO” (lider) i Usługi Komunalne „BŁYSK”, cena ofertowa 17.985.294,00 zł
Miasto zamierza przeznaczyć na sfinansowanie tej części zamówienia 16.663.487,26 zł
Na wykonanie 2 części zamówienia złożono tylko jedną ofertę i było to – podobnie jak w roku ubiegłym - konsorcjum ZGK Zawiercie i SANIKO, cena ofertowa 631.114,33 zł. Zamawiający zamierza przeznaczyć na sfinansowanie 2 części zamówienia kwotę 765.431,14 zł.
W obu częściach zamówienia jedna oferta nie przekracza kwoty, jaką miasto przygotowało na te usługi. Wydawać by się mogło, że wróży to szybkie rozstrzygnięcie przetargu. Mając w pamięci to, co działo się podczas ubiegłorocznego przetargu, nie należy być nadmiernie optymistycznym.
Tegoroczny przetarg wciąż trwa. 15 października dokonano wyboru ofert w 1 części zamówienia, która obejmuje odbiór i zagospodarowanie odpadów komunalnych. Przypomnijmy, że wpłynęły trzy oferty – konsorcjum ZGK Zawiercie i SANIKO, Wywóz Nieczystości oraz Przewóz Ładunków Wiesław Strach oraz konsorcjum REKO i BŁYSK. Ostatnia z tych ofert została odrzucona. Wybrano ofertę firmy Wiesława Stracha, która zaoferowała za wykonywanie usługi najniższą cenę - 15.769.712,00 zł (gmina zamierzała przeznaczyć na to zadanie 16.663.487,26 zł).
W UBIEGŁYM ROKU MIASTO MIAŁO PROBLEMY Z ROZSTRZYGNIĘCIEM PRZETARGU
Przypomnijmy, że wiosną ubiegłego roku ogłoszono przetarg na odbieranie i zagospodarowanie odpadów komunalnych (część 1 zamówienia) oraz na utworzenie i prowadzenie Punktu Selektywnego Zbierania Odpadów Komunalnych (część 2 zamówienia). Usługa miała być świadczona do końca 2020 roku (maksymalnie ok. półtora roku).
Do 1 części zamówienia, czyli odbioru i zagospodarowania odpadów zgłosiło się 5 firm:
- Wywóz Nieczystości oraz Przewóz Ładunków Wiesław Strach, cena ofertowa 9.359.416,23 zł
- FCC Polska, cena ofertowa 9.980.098,36 zł
- PZOM STRACH, cena ofertowa 7.310.213,76 zł
- Przedsiębiorstwo Usług Komunalnych „TAMAX”, cena ofertowa 11.500.755,84 zł
- Konsorcjum firm: ZGK Zawiercie (lider) oraz SANIKO (partner), cena ofertowa 9.181.972,54 zł
Miasto zamierzało przeznaczyć na to zadanie 3.366.832,00 zł.
Drugą częścią zamówienia (czyli utworzeniem i prowadzeniem PSZOK-u) zainteresowania było tylko konsorcjum ZGK Zawiercie i SANIKO, które zaproponowało za tę usługę 647.634,90 zł. Gmina początkowo planowała wydać na to 292.768,00 zł.
W obu częściach zamówienia dotyczącego gospodarki odpadami miasto zwiększyło kwoty na sfinansowanie zamówienia. W pierwszej części wybrano ofertę PZOM STRACH, a w drugiej jedynego oferenta, czyli konsorcjum ZGK Zawiercie i SANIKO.
Miesiąc później unieważniono wybór oferty na odbiór i zagospodarowanie odpadów. Odrzucono tę i jeszcze dwie inne oferty oraz ponownie dokonano oceny złożonych ofert. Wszystko to na mocy wyroku Krajowej Izby Odwoławczej. Na początku lipca konsorcjum ZGK Zawiercie i SANIKO wniosło do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej odwołanie wobec wyboru jako najkorzystniejszej oferty PZOM STRACH, czynności ponownego wezwania 3 czerwca 2019r. PZOM STRACH do złożenia wyjaśnień w zakresie rażąco niskiej ceny, wobec złożenia przez tego wykonawcę ogólnikowych i niepełnych wyjaśnień w dniu 31 maja 2019r. oraz zaniechania odrzucenia oferty PZOM STRACH.
KIO uwzględniło odwołanie w zakresie zaniechania odrzucenia oferty PZOM STRACH jako zawierającej rażąco niską cenę, nakazała zamawiającemu, czyli gminie Myszków, unieważnienie czynności wyboru oferty najkorzystniejszej oraz nakazała powtórzenie czynności oceny i badania ofert, w tym odrzucenie wykonawcy PZOM STRACH.
23 sierpnia dokonano ponownego wyboru oferty w 1 części zamówienia. Odrzucono ofertę Wywozu Nieczystości oraz Przewozu Ładunków Wiesław Strach, PZOM STRACH oraz Przedsiębiorstwa Usług Komunalnych „TAMAX”. Pozostały więc dwie oferty – FCC Polska oraz Konsorcjum ZG Zawiercie i SANIKO. Wybrano ofertę złożoną przez ZGK Zawiercie i SANIKO.
Wróćmy do teraźniejszości. Na razie nie wiadomo, czy mieszkańców czeka podwyżka opłat za odpady, a jeśli tak to jak wysoka. Urząd Miasta nie wypowiada się na ten temat, póki trwa procedura przetargowa. Doświadczenia, jakie myszkowski magistrat ma z przetargami dotyczącymi gospodarki odpadami komunalnymi, choćby te z ubiegłego roku, w pełni tłumaczą postawę Urzędu Miasta. (es)
PRZETARG NA ODBIÓR ODPADÓW TRWA
(Myszków) Latem miasto ogłosiło przetarg na odbiór i zagospodarowanie odpadów komunalnych. Na razie nie wiadomo, co może to oznaczać dla mieszkańców – czy zmianie ulegną obecnie obowiązujące stawki? Dopóki trwa procedura przetargowa Urząd Miasta nie jest w stanie ocenić, jak będą w najbliższej przyszłości kształtować się opłaty za śmieci. Nie jest to dziwne, biorąc pod uwagę doświadczenia myszkowskiego magistratu. Warto przypomnieć zeszłoroczny przetarg – po wybraniu najkorzystniejszej oferty, miasto musiało unieważnić tę decyzję, odrzucono kilku potencjalnych wykonawców i ponownie dokonano oceny ofert. Miejmy nadzieję, że w tym roku miasto nie napotka takich problemów, a przetarg uda się rozstrzygnąć szybko i bez komplikacji.
- 27.10.2020 15:46 (aktualizacja 17.08.2023 23:38)
Napisz komentarz
Komentarze