371 mln zł kosztować będzie modernizacja trasy kolejowej między Zawierciem, a Częstochową na tzw. Wiedence, czyli linii z Warszawy do Katowic. Dzięki remontowi podróż z Częstochowy do Zawiercia skróci się o 10 minut. Wyremontowane zostaną perony w Poraju i Myszkowie. W Żarkach Letnisko, Mrzygłodzie i Poraju będą przejścia podziemne. 20 lipca PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. podpisały w Śląskim Urzędzie Wojewódzkim umowę na zaprojektowanie i wykonanie prac budowlanych. To będzie ostatni modernizowany odcinek tej linii kolejowej.
Na modernizowanej 44 km trasie, pasażerowie zyskają lepszą obsługę na stacjach i przystankach. Przebudowane zostaną perony na stacjach Myszków oraz Poraj. Zwiększy się komfort obsługi na 8 przystankach: Częstochowa Raków, Korwinów, Masłońskie Natalin, Żarki Letnisko, Myszków Nowa Wieś, Myszków Światowit, Myszków Mrzygłód i Zawiercie Borowe Pole. Obiekty zostaną wyposażone w nowe wiaty, ławki, oświetlenie monitoring i system informacji pasażerskiej. Perony będą dostosowane do potrzeb osób o ograniczonych możliwościach poruszania się. Na przystankach Żarki Letnisko i Myszków Mrzygłód oraz na stacji Poraj nowe przejścia podziemne zapewnią bezpieczne dojście na perony. Będą one miały pochylnie, więc będą dostosowane do osób, które mają problemy z poruszaniem się.
- Podpisana umowa na modernizację linii kolejowej Częstochowa –Zawiercie ma bardzo duże znaczenie dla Śląska. Kolej zwiększa komfort i bezpieczeństwo na trasie ważnej dla regionu i Polski. Dzięki temu mieszkańcy skorzystają z lepszych podróży i wygodnych stacji m.in. w Myszkowie i Poraju. Sprawniejszy będzie, tak ważny dla regionu, przewóz ładunków – mówi Mariusz Trepka, wicewojewoda śląski.
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. z każdą umową zapewniają coraz lepsze połączenia kolejowe. - Podpisaliśmy już w tym roku umowy na ponad 11 miliardów złotych. Każda z nich, podobnie jak dzisiejsza umowa za ponad 370 mln zł na odcinek Częstochowa – Zawiercie, oznacza lepsze podróże w Polsce i sprawny przewóz ładunków. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. zwiększają komfort obsługi pasażerów i tworzą – szczególnie na Śląsku – lepsze warunki do przewozu towarów – mówi Arnold Bresch, członek Zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.
Szybciej na trasach regionalnych i dalekobieżnych
Efektem inwestycji Częstochowa – Zawiercie będzie skrócenie czasu przejazdu o ok. 10 minut na tym 44 km odcinku. Po zakończeniu prac pociągi pasażerskie pojadą do 160 km/h, a towarowe do 120 km/h. Zwiększy się istotnie możliwość kursowania pociągów z cięższymi ładunkami. Trasa i mosty będą przystosowane do nacisku 225 kN/oś. Projekt pn. „Prace na linii kolejowej nr 1 na odcinku Częstochowa – Zawiercie” realizowany będzie w formule „projektuj i buduj” i finansowany z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Inwestycja zaplanowana do realizacji w latach 2018- 2020 r. Wartość całkowita przedsięwzięcia wg Krajowego Programu Kolejowego wynosi 503,1 mln zł w tym dofinansowanie unijne – 384,9 mln zł.
Inwestycja kolejowa w unijnym pakcie uczciwości
Modernizacja linii kolejowej między Częstochową a Zawierciem została objęta Paktem Uczciwości - pilotażowym programem organizowanym przez Komisję Europejską. Obserwatorem społecznym jest Fundacja Batorego, która nadzoruje proces realizacji inwestycji. Celem programu jest zapewnienie wszelkich prawidłowości i sprawnej realizacji zamówienia publicznego. Dzięki paktowi uczciwości udało się osiągnąć jak najwyższe standardy w przypadku tego przetargu.
Szybciej na trasie Warszawa – Częstochowa – Katowice
Remont trasy Częstochowa – Zawiercie to ostatni przeznaczony do modernizacji odcinek linii kolejowej nr 1 z Warszawy do Katowic, tzw. „Wiedenki”. Wykonane dotychczas prace za ponad 3 mld zł brutto już zapewniają szybkie połączenia pasażerskie oraz sprawny przewóz towarów. Pasażerowie zyskali krótsze i bezpieczniejsze podróże, a także lepszą obsługę na stacjach i przystankach. (ek)
Napisz komentarz
Komentarze