(powiat myszkowski) Po licznych zapytaniach mieszkańców powiatu myszkowskiego, zainteresowanych kwestią odszkodowań i bonifikat od firmy Enion, w związku ze styczniową katastrofą energetyczną, starosta Łukasz Stachera zwrócił się do energetyków o odpowiedź w kwestii ich wypłaty. Enion odpowiada, że nie godzi się na wypłatę odszkodowań, gdyż uszkodzenia sieci nastąpiły w wyniku działania „siły wyższej”. Enion nie zawsze chce to przyznać, ale odbiorcom należą się bonifikaty w rachunkach, które nie są uzależnione od przyczyn braku prądu. Tu prawo energetyczne nie stawia żadnych warunków: nie ma prądu, bonifikata się należy.
W piśmie starosty znalazły się pytania o procedury uzyskiwania odszkodowań i bonifikat oraz o sposób składania wniosków i terminy ich rozpatrywania. Poniżej przytaczamy obszerne fragmenty odpowiedzi, jaką władze Enionu przekazały na ręce starosty mieszkańcom powiatu myszkowskiego.
„W styczniu 2010 roku miały miejsce katastrofalne warunki atmosferyczne, których wystąpienia nie można było przewidzieć oraz których skutkom nie można było zapobiec. Potwierdzają to wyniki ekspertyzy technicznej, a także wstępna ocena warunków meteorologicznych. Ponadto pozyskane opinie prawne pozwalają nam twierdzić, że odpowiedzialność firmy ENION S.A., rozpatrywana jest na gruncie art. 435 I Kodeksu Cywilnego.
Tym samym stwierdzamy, że powstałe ewentualne szkody u odbiorców zostały wyrządzone działaniem siły wyższej i nie były zawinione przez ENION S.A.
Po dokonanej analizie stanu technicznego sieci elektroenergetycznej w powiecie myszkowskim informujemy, że sieci elektroenergetyczne, które uległy uszkodzeniu, zostały zaprojektowane, wykonane, konserwowane i eksploatowane zgodnie z wszelkimi wymogami wynikającymi z obowiązujących norm technicznych i prawnych. Istotny jest również fakt, że służby techniczne ENION S.A. dołożyły najwyższej staranności w celu bezzwłocznego usunięcia skutków awarii.
Takie właśnie stanowisko jest przedstawiane odbiorcom składającym wnioski o odszkodowanie. Odbiorcy są informowani, że jeżeli nie podzielają naszego stanowiska, mają możliwość dochodzenia roszczeń na drodze sądowej.
Wyjątek w zakresie sposobu załatwiania wniosków o odszkodowania stanowią sprawy, które dotyczą szkód na majątku wnioskodawców dokonanych przez nasze brygady usuwające awarie np. wycinanie drzew, uszkodzenie ogrodzenia, a także uszkodzenia odbiorników energii elektrycznej, które nastąpiły na skutek pomyłek łączeniowych naszych elektromonterów. Takie wnioski, jeżeli są odpowiednio udokumentowane przez wnioskodawców, rozpatrujemy pozytywnie.
Wnioski dotyczące odszkodowań odbiorcy mogą składać na adres ENION S.A. Oddział Częstochowa ul. Armii Krajowej 5, 42-201 Częstochowa lub w siedzibie Rejonu Dystrybucji Myszków przy ul. Jana Pawła II 32. Termin rozpatrzenia takich wniosków to 30 dni.
Od 1 lipca 2007 roku w naszej firmie nastąpiła zmiana organizacyjna, tj. rozdzielenie działalności polegającej na tym, że obsługę w zakresie dystrybucji energii elektrycznej (dostarczanie energii, odczyty) prowadzi ENION S.A., natomiast w zakresie handlu energią (zawieranie i aktualizacja umów, wystawianie i dostarczanie do klienta faktur, windykacja) prowadzi ENION Energia sp. z o.o. Obowiązek dokonania takiego rozdziału nakładały na spółki energetyczne przepisy Prawa Energetycznego oraz Dyrektywy Unii Europejskiej.
W związku z powyższym odbiorcy, którzy posiadają zawartą umowę kompleksową w wypadku chęci złożenia wniosku o uzyskanie bonifikaty zgodnie z kompetencjami powinni złożyć taki wniosek do ENION Energia Sp. z o.o. ul. Łagiewnicka 60, 30-417 Kraków lub w Punkcie Obsługi Klienta prowadzonym przez ENION Energia w Myszkowie przy Ul. Jana Pawła II 32” - napisał dyrektor Roman Guła z częstochowskiego oddziału ENION-u. (rb)
Napisz komentarz
Komentarze